Hvordan får jeg min autorisation

Autorisationen udstedes af Sundhedsstyrelsen efter anmodning af dig selv.

Man kan sagtens arbejde som optiker, optometrist eller kontaktlinseoptiker uden at have sin autorisation, man skal da være klar over at man stadig arbejder efter de gældende regler, men at man selvfølgelig ikke har noget bevis for at man er autoriseret, hvis noget går galt - som hvis der kom en klage fra patientombuddet omkring en synsundersøgelse eller lign.

Danmarks Optikerforening anbefaler at man sørger for at få søgt om sin autorisation, så man kan udføre sit arbejde selvstændigt, idet der skal være en autoriseret optiker/optometrist eller kontaktlinseoptiker i virksomheden.

Der er kommet nogle regler omkring ansøgninger efter at vi har fået den nye uddannelse. Det drejer sog om ansøgningsfrister, hvor der er sat en sidste frist for ansøgning til optiker med udgangen af 2013, og for ansøgning som kontaktlinseoptiker er den sat til afslutningen af 2015. Efter disse datoer vil det ikke være muligt med den gamle uddannelse at søge autorisation uden man har taget den nye uddannelse.

Der er et gebyr på ansøgningen, som i dag er på 313,- kr.

Ansøgningsskema til optiker kan hentes her

Ansøgningsskema til kontaktlinseoptiker kan hentes her

Ansøgningsskeme til optometrist kan hentes her

Hvis du har en udenlandsk uddannelse og gerne vil have en dansk autorisation så læs mere på sundhedsstyrelssens hjemmeside.

Du kan se meget mere på sundhedsstyrelsens hjemmeside her

Find os på Facebook