200 år med syn for sagen
02-05-2017

200 år med syn for sagen

I 1817 fik instrumentmager Frederik Anton Thiele kong Frederik VI’s tilladelse til at udfærdige og sælge briller til det danske folk. Dermed var kimen lagt til et optikeventyr af de helt store. Thiele har nu 84 butikker over hele landet og fejrer i år 200 års jubilæum som landets ældste optikerkæde. Men hvad er hemmeligheden bag den danskejede kædes succes, og hvilke visioner er der for fremtiden? Det fortæller direktør Jens Henrik Brandt om her i et sjældent interview.

Det er ikke hver dag, Thieles direktør Jens Henrik Brandt stiller op til interview. Faktisk kan han slet ikke huske, hvornår han sidst udtalte sig til pressen. Men nogen gange må man gøre en undtagelse, siger han. F.eks. når den virksomhed, man står i spidsen for kan markere to århundreder på det danske brille- og kontaktlinsemarked. For det skylder man sine dygtige medarbejdere.

HVAD ER KERNEVÆRDIERNE I EN VIRKSOMHED SOM THIELE?

”Vi lægger stor vægt på, at vores medarbejdere føler sig godt tilpas, og det er min fornemmelse, at Thiele står højt på listen, når en optiker skal ind i en kæde. Vi har ikke de store problemer med at få personale, og det er vigtigt for os at give dem både det ansvar og de muligheder, der kræves for at kunne at drive sin egen forretning. For når medarbejdere trives, fører det til god service, som i sidste ende smitter af på kunderne.

Vi vil gerne opfattes som den kæde, der sælger kvalitet og er troværdige. Men det er meget svært at være troværdig i den her branche. Vi har jo dybest set ikke noget, der hedder priser og kan i stor udstrækning sammenlignes med en flok brugtvognsforhandlere. Men på den anden side, så er det bare ikke muligt at være meget hellig, for så lukker vi. Så det handler om at finde balancen og så håbe på, at Thiele kan være de mest troværdige af de utroværdige.”

HVAD ER FORSKELLEN PÅ THIELE OG ANDRE OPTIKKÆDER?

”Vi opfatter helt klart os selv som mærkevareleverandør og en kæde i toppen af markedet, også hvad angår optisk kvalitet. Det er en helt bevidst strategi, at hvis du f.eks. drømmer om en Tom Ford eller Chanel brille, skal du kunne gå ind til Thiele og få den med kvalitetsglas til en fair pris.

Der er ikke den samme procentvise avance på mærkevarebriller, og det har betydet, at nogle af vores konkurrenter har nedskaleret antallet af mærkevarer. Vi får dermed endnu bedre vilkår at profilere os på, og det giver os en unik plads i markedet.”

SOM FORBRUGER KAN DET VÆRE SVÆRT AT FINDE RUNDT I BRILLEKÆDERNES MANGE RABATTER. ER DET NØDVENDIGT AT SÆLGE DET HELE TIL DEN HALVE PRIS?

”Jeg kan godt forstå, forbrugeren tænker, hvad er prisen? For der er jo ingen pris. Det danske marked er indrettet efter, at vi har en relativ høj udgangspris, og så giver vi 25-30 % i rabat, og herefter er vi fuldt ud sammenlignelige med andre lande i Europa.

Drømmescenariet ville jo være, at alle sænkede sine priser med 25 %, men det er prøvet før. Jeg kan huske, da der kun var to kæder, og de igen og igen aftalte at tage penge for synsprøver og droppe fødselsdagstilbud. Fem minutter efter parterne gik ud af døren, gjorde de præcist det modsatte af, hvad de havde aftalt. Så jeg har ikke de store forhåbninger. Vi vil jo aldrig kunne drive en forretning ved ensidigt at sænke prisen 25 %, da forbrugerne har svært ved at overskue prisdannelsen og derfor går efter tilbuddene. Så med andre ord vil forbrugeren først og fremmest gå efter en gennemsnitsrabat på 25 %, fremfor at prisen sænkes med 25 %.”

HVORDAN ER VILKÅRENE FOR BRILLEKÆDERNE LIGE NU?

”Antallet af brillebrugere stiger, når folk nærmer sig de 50 år. Vi går fra lidt mere end 30 % til godt og vel 90 %, og da vi samtidig ved, antallet af ældre stiger, så er branchen som sådan stillet over for et stærkt voksende antal potentielle kunder. Hvis det ydermere sammenholdes med, at gennemsnitsprisen på en brille er væsentlig højere for presbyoper, så har vi en af de vigtigste forklaringer på, at branchen klarer sig udmærket på trods af discount.”

HVAD ER DIN STØRSTE SUCCES I DINE 12 ÅR SOM DIREKTØR?

”Det faktum, at Thiele er blevet den optikkæde, man går til, hvis man er til mode- og mærkevarer. Og hvordan er vi så nået dertil? Grundlæggende var ideen at flytte fokus fra kun at være en butik, der tilbyder synshjælpemidler af høj kvalitet, til også at være et sted, hvor der lægges vægt på mode og mærker. Vi vurderede, at vi ved at opprioritere solbriller kunne nå en sådan status. Solbriller er et accessoires, som i den grad er en del af modebilledet og ved at tilbyde lækre solbrillebrands i butikkerne, smittede det af på vores image som brilleleverandør af mærkevarer. Det har givet os det ønskede image, nemlig at vi er en kæde, der sælger mode og som giver dig mulighed for at udtrykke din stil og personlighed. Kort sagt vi fik sat Thiele = mærkevarer = mode.”

HVEM BLIVER DU INSPIRERET AF I BRANCHEN?

”Hvis jeg skal være helt ærlig, så synes jeg, at Louis Nielsen gør det fantastisk godt. Det kan ikke gøres bedre på discounthylden. Jeg er vild med deres markedsføring, som går lige til sagens kerne, og så har de været i stand til at fjerne de små konkurrenter, der har prøvet på at komme ind på lavprismarkedet. Det er dygtigt gjort. Vi er selvfølgelig ofte blevet inspireret af de tiltag som vore øvrige konkurrenter har søsat, men hvis vi taler om helheden, så er Louis Nielsen i en klasse for sig, og det kan en højprofilkæde som Thiele også lære noget af.”

HVILKE STORE UDFODRINGER VENTER OPTIKERE OG KÆDER?

”Der er tre store udfordringer for fremtiden. Det er nethandel, den vertikale og horisontale sammenlægninger af virksomhederne i branchen samt at vi holder fast i vores autorisation.

Hvad angår nethandel kommer den helt store udfordring, hvis koden til at tage synsprøve og sælge almindelige briller på nettet bliver løst på en seriøs måde. I øjeblikket er nettet en alvorlig konkurrent for både kontaktlinser og solbriller. Hvad angår kontaktlinser har vi dog været i stand til at holde fast i kunderne qua vore abonnementssystemer, og vi sælger fortsat mange solbriller, da det samlede antal solgte solbriller stiger kraftigt, men vores andel er faldende.

De mange virksomhedssammenlægninger, som vi kan forvente over de næste år, vil være mindst en lige så stor udfordring. Det kan blive vanskeligere for os at få de varer, vi ønsker og til de priser vi gerne vil have, og ubalancen i muligheden for at markedsføre sig kan også blive stærkt forrykket.

Autorisationen er også en meget vigtig ting og giver selvfølgelig i sig selv en form for beskyttelse af branchen, men vi har på den anden side også set, hvor forbløffende lidt den betyder i forhold til kontaktlinsesalget på nettet. Kan man i det lange løb holde fast i en autorisation, hvis eksempelvis en væsentlig del af omsætningen kommer til at foregå via nethandel? Det er det store spørgsmål.”

HVILKE KRAV ER DER TIL THIELE I FREMTIDEN?

”Vi har som sagt valgt at placeret os selv i toppen af dansk optik, når det gælder kvalitet, mode og mærker. Derudover er vores helt store force fleksibilitet og beslutningsdygtighed. Vi kan i realiteten vedtage en kampagne i dag og være klar til at søsætte den om en uge, mens vores konkurrenter ofte skal igennem en lang proces, da de er udenlandsk ejede. Men i det lange løb er det ikke nok at være velplaceret på markedet og have stor fleksibilitet, vi skal også være en del af de virksomhedssammenlægninger, der finder sted i branchen.”

HVORDAN RUSTER I JER TIL DE KOMMENDE ÅR?

”Thiele skal på et eller andet tidspunkt være en del af noget større, hvis vi skal være rustet til fremtiden, og da jeg ikke er 17 år længere, så er vi åbne over for muligheden for at sælge eller fusionere. Det kan også tænkes, at jeg vælger at trække mig fra direktionen for at indtage en bestyrelsesrolle. Det vil tiden vise. Hvis vi vælger at sælge eller fusionere, dukker der forhåbentlig en køber op, der vil noget af det samme som vi står for, og vi er under alle omstændigheder opmærksomme på, at vi skylder vore ansatte en fortsat god arbejdsplads. Den rigtige køber, der kan kombinere hensynet til det Thiele vi har i dag og samtidig gøre Thiele stærkere, er velkommen.”

HVAD ØNSKER THIELE SIG I 200 ÅRS FØDSELSDAGSGAVE?

”Thiele er en fantastisk historie, og stoltheden over, at vi har klaret os i 200 år, ønsker jeg selvfølgelig også at medarbejderne skal føle. Mange af dem har været her i 30-40 år, og i respekt for dem holder vi en kæmpe fest for 600 mennesker i Operaen i København. For det er en pragtfuld fornemmelse at have noget fælles at samles om.

Mit håb er selvfølge også, at Thiele i fremtiden vil være en sund og stærk virksomhed.”

Af Lone Helleskov

Nordjylland Midtjylland Syddanmark Hovedstaden Hovedstaden Sjælland

Find optiker

- vælg din region



SPØRG OPTIKEREN

Har du spørgsmål om dit syn? Skriv til os og vi vil vende tilbage med et svar hurtigst muligt. 

► Stil spørgsmål


Nyheder

Vis alle nyheder


© Danmarks Optikerforening 

Optikerforeningen / Bredgade 20 / 1260 København K / T. 4586 1533 / do@optikerforeningen.dk