På dybt vand – med den rigtige styrke
08-05-2017

På dybt vand – med den rigtige styrke

Sommeren nærmer sig og det samme gør tiden til dejlige udendørs aktiviteter i og under vandet. Leg og sport under havets overflade stiller dog store krav til synet og heldigvis findes der også svømme- og dykkermasker med den helt rigtige styrke.

Plask!

Pludselig bliver alt omkring dig mørkere og sløret. Du fornemmer måske skygger omkring dig og kan svagt mærke en fisk af en art smyge sig forbi dit ene ben. Det kan være meget svært at orientere sig i det våde element, hvis synet ikke er optimalt, og man føler sig hurtigt på lidt for dybt vand, når man hopper i havet eller poolen uden sine briller. Det gælder, uanset om du er på solferie og snorkling med familien, dykkerferie med drømme om overdådige koralrev eller hardcore sportsferie med undervandsjagt på programmet.

På opdagelse under vandet

Snorkling er utroligt populært hos både børn, voksne og ældre, når turen går til de varmere himmelstrøg. Det er en nem vej til en masse gode oplevelser og en sjov aktivitet at mødes om på tværs af alder. Forestil dig bare at flyde rundt i det stille og smukke univers med stimer af fisk i alle regnbuens farver og kønne koraller. I det øjeblik du får hovedet under vandet, åbnes der en dør til et helt nyt og ukendt land, hvor tiden står stille, og du kan gå på opdagelse for at spotte knejsende koralrev, fremmede fisk, hemmelige huler og måske endda et gammel skibsvrag med en storslået historie. Hvis du altså overhovedet kan se noget, når du har taget dine briller af inde i strandkanten eller oppe på båden – og hvad er snorkling uden at kunne se den smukke verden, der gemmer sig under havets overflade?

Det udstyr, man kan låne på feriestedet, er ofte ikke af så god kvalitet, og det er blevet brugt af mange før dig. Hvis du bruger briller og vil have det optimale ud af snorkelturen, er det derfor en rigtig god idé, hvis du medbringer din egen dykkermaske med den helt rigtige styrke, så du ikke går glip af tropiske fisk, søstjerner og skildpadder, der svømmer forbi. Og selv om det ikke er lige så sjovt at snorkle i den lokale svømmehal hjemme i Danmark, er det en god idé at øve sig med snorklen og masken før ferien – udsigten er nok til andres ben og bassinets kedelige klinker, men så må fantasien om, hvad der venter forude på ferien, komme dig til undsætning.

Dykkere, fridykkere og undervandsjægere

Er du mere til dykning end snorkling, er det mindst lige så vigtigt, hvis ikke vigtigere, at synet står knivskarpt på havets bund. En dykker skal både kunne aflæse sine instrumenter på kort afstand – de viser, hvor dybt man er, og hvor meget luft, der er tilbage i dykkerflasken – og kunne vurdere fare eller spotte en sjælden fisk på lang afstand. Selv i overfladen er det vigtigt, at man kan se båden eller sin makker, også når man er langt væk. Selv om dykning er en visuel sport med mulighed for at lade sig forføre af en anden verden under vandet, er det også vigtigt for sikkerheden, at du faktisk kan se, hvad du laver.

De seneste år er der også sket en stor stigning i antallet af fridykkere og undervandsjægere. Når man fridykker, benytter man kun den luft, man har taget ind i lungerne i overfladen, og det kræver en del fysisk og mental træning at lære at holde vejret ved hjælp af nogle særlige åndedrætsteknikker. Undervandsjægere jager fisk med harpun eller håndspyd, og de kan også dykke ned og ”plukke” østers eller fange hummere på bunden.

Undervandsjægeren kan gå glip af en stor fangst, hvis dykkermasken ikke har den rette styrke. Forestil dig at jage skygger i et sløret landskab – det er knap så sjovt, og spændingen ved at komme i land med den største hummer eller fisk bliver svær at opnå.

Trygge børn i vandet

Vandet er en fantastisk legeplads for børn, men de skal også lære at begå sig i det våde element, og her er synet en vigtig faktor for sikkerhed, læring og tryghed i vandet. Men bliver man fortrolig med vandet som barn, er der grobund for en masse gode oplevelser resten af livet.

Det er vigtigt, at optikeren har særligt fokus på, at børn med briller får de samme muligheder i vandet som deres jævnaldrende. En dykkermaske eller en svømmebrille med styrke gør nemlig, at børnene føler sig meget mere trygge i vandet og ikke havner i farlige situationer, hvor de f.eks. ikke kan bedømme afstande.

Om Tina Torp Aaby

Tina Torp Aaby er uddannet lærer og forfatter til bøgerne ”Alma får briller” og ”Briller til Sofia”. Tina bor ved vandet i Vestjylland og elsker at opholde sig i det våde element. I 2014 overtog hun Primotec. Tina driver også hjemmesiden BarnMedBriller.dk

Af Tina Torp Aaby - foto Jacob Helbig