Mange er bange for at gå til optikeren
06-06-2017

Mange er bange for at gå til optikeren

En ny stor undersøgelse af briternes forhold til sundhedsundersøgelse viser, at 17 pct. af den voksne befolkning frygter at få taget en synsprøve hos optikeren mens 24 pct. ikke har lyst til at gå til lægen og 34 pct. er betænkelige ved at gå til tandlægen.

I alt 2000 voksne kvinder og mænd deltog i undersøgelsen, som blev gennemført af advokatkontoret Fletchers og publiceret i rapporten "Waiting Room Woes", som er omtalt i Optometry Today.

Hele 79 pct. af dem, som er bange for at besøge optikeren, lægen eller tandlægen, giver også udtryk for at de er i tvivl om, hvor vidt de vil følge de råd som eksperterne giver dem. Samtidig frygter de, at fagpersonalet skal finde et ukendt eller ikke tidligere opdaget sundhedsproblem, hvilket også får dem til at holde sig tilbage fra undersøgelser.

“Det er interessant at se, hvor mange der er bange for at blive konfronteret og stå ansigt til ansigt med læge- og sundhedsfaglige råd. De har virkelig en frygt for lægens venteværelse eller tandlægens stol, og for manges vedkommende fortsætter det op gennem hele voksenlivet. Det er vigtigt at kunne føle sig tryg og turde tale med sundhedspersonale, når man har problemer med f.eks. synet eller tænderne, for det kan få alvorlige konsekvenser, hvis man aflyser sine aftaler” siger Ed Fletcher, der står bag undersøgelsen.

Kilde: Optikerne.no og Optometry Today. Læs originalartiklen på Opometry Today