Optikernes Kompetenceudviklingsfond

Siden fondens oprettelse i forbindelse med overenskomstforhandlingerne i 2007, har fonden arbejdet ret anonymt, men det er slut nu. Med baggrund i den fremtidige efteruddannelsesstruktur, hvor optikerne/optometristerne ikke hører under Arbejdsmarkedsuddannelserne (AMU kurserne), så er der behov for en anden måde at tænke efteruddannelse.

Fonden arbejder med midler der indbetales af arbejdsgiverne, i 2014 er det 1.042 kr. pr. ansat optiker/optometrist, der er omfattet af overenskomsterne der er indgået mellem Serviceforbundet - Urmagerne og Optikerne samt Dansk Erhverv Arbejdsgiver og Synoptik. De indbetalte midler skal bruges til at fremme virksomhedernes samlede kompetencer og medarbejdernes faglige kvalifikationer, samt medvirke til medarbejdernes fortsatte personlige udvikling, læs mere under fondens formål.

Frihed til efteruddannelse

I forbindelse med de seneste overenskomstforhandlinger blev der givet mulighed for op til 1 uges frihed med løn pr. kalenderår til efteruddannelse, efter aftale med virksomheden. Det er dog kun efteruddannelse der er omtalt på en positivliste er udarbejdes af fondens bestyrelse. Bestyrelsen for fonden består af repræsentanter for både fagforeningen og arbejdsgiverne.

Udover retten til frihed til efteruddannelse angiver positivlisten også muligheder for at få tilskud til deltagelse i de nævnte kurser og konferencer, og for konferencer udenfor Danmarks grænser gives der også tilskud til transport og ophold.

Optikernes kompetenceudviklingsfond har til huse hos Serviceforbundet, Urmagerne og Optikernes, Upsalagade 20, 2100 København Ø - kontaktmail: okf@forbundet.dk

Positivlisten

Fondens vedtægter