Uddannelse indenfor optikbranchen

Der er mange muligheder for at få en uddannelse indenfor optikbranchen der passer til dig.

Alle uddannelsesområder er for dig der ønsker at arbejde med mennesker, vi arbejder med mennesker der kunne betegnes som handicappet, for enkeltes endog alvorligt. Det sider sig selv at det stiller store krav til vores håndtering af disse kunder, men det er samtidig også en stor fornøjelse når kunderne vender tilbage og er rigtig tilfredse med deres løsning.

Det mest spændende ved arbejdet er kombinationen af mode, håndværk og rådgivning.

Optikassistent

Som optikassistent vil du primært arbejde med salg af briller, solbriller og lignende, men du vil også i mange tilfælde få som opgave at justere og lave småreparationer på kundernes briller. I en del optikvirksomheder vil det også være optikassistentens opgave at udlevere kontaktlinser, samt udføre en del administrativt arbejde. Læs mere her.

Optometrist

Som optometrist består dit arbejde i at undersøge kundernes øjne, og dermed kunne finde en årsag til de problemer de kommer med. For mange optikere er en kontaktlinser også deres område, og derfor vil en del af tiden blive brugt i synsprøverummet. Der er stadig en del håndværk tilbage i optikerbutikkerne selvom meget af brillemonteringen er blevet automatiseret. En meget stor del af optometristens opgave ligger i at rådgive kunderne, så de får den mest optimale løsning i forhold til deres behov, derfor er det meget vigtigt at kunne tale med kunderne. Læs mere her