Hold øje med dit barns syn
11-04-2016

Hold øje med dit barns syn

Som forældre bør man være opmærksom på, hvordan ens børns syn udvikler sig. For jo tidligere man opdager udfordringer des lettere er det at rette op på det. Et godt sted at starte er at huske de årlige lægeundersøgelser, der også vurderer synet.

Børn bruger og udvikler deres øjne hele tiden og derfor er det vigtigt, at forældrene er opmærksomme på hvordan børnene bruger øjnene - især i disse tider hvor børnenes øjne udfordres af massiv brug af blandt andet iPads og computere.

Det mener optiker Eva Albeck, der deler konsultation med en øjenlæge og derfor oplever mange børn med forskellige synsudfordringer:

“Børns syn udvikles i løbet af det første leveår og allerede her er det en god ide at holde øje med om barnet bruger øjnene rigtigt. Fastholder det fx forældrenes blik og følger det ting med øjnene? Og har barnet eksempelvis bare en lille smule skelen, er det vigtigt at opdage det i tide da skelen let kan føre til at man får et såkaldt ‘dovent’ øje hvilket kan gøre det svært for barnet at fokusere eller vurdere afstande” siger Eva Albeck.

De feste synsudfordringer hos børn er relativt lette at gøre noget ved hvis de opdages i tide udbyder Eva Albeck. Og har et barn brug for briller, er det vigtigt at barnet får det så hurtigt som muligt.

“Stort set alle børn jeg oplever er faktisk glade for at få briller og kunne se ordentligt. Jeg oplever stort set aldrig børn, der er kede af det” forklarer optikeren, der opfordrer forældrene til at vælge gode briller til deres børn, som børnene er stolte af at vise frem for der er sket rigtig meget med børnebriller de seneste 10–15 år.

I forhold til at opdage børns synsudfordringer handler det ifølge Eva Albeck om at observere sine børn og bruge de tilbud, der er i sundhedsvæsnet.

“Hvis dit barn konsekvent vælger at sidde meget tæt på fjernsynet bør du være opmærksom, men det er generelt en god ide at huske den årlige lægeundersøgelse af barnet, som også skal omfatte et tjek af synet.