Bæredygtige briller til brilleaber
25-07-2016

Bæredygtige briller til brilleaber

Monkeyglasses har på få år skabt en bragende succes med bæredygtige briller. Bæredygtigheden har været et omdrejningspunkt, men de har samtidig været gode til at omstille sig, de har ydet en kæmpe indsats og de har skabt et produkt med en historie, der kan fortælles til forbrugerne.

”Vi så et hul i markedet for briller i bæredygtige materialer til fornuftige priser. Det blev udgangspunktet for Monkeyglasses”. Det fortæller Morten og Mai-britt Seaton, der etablerede Monkeyglasses i 2010 som en online-virksomhed. I 2013 ændrede man virksomhedens struktur og i dag sælges stel til optikere i 11 lande og med 90 Nyt Syn-forhandlere alene i Danmark.

I sidste uge modtog Monkeyglasses sølvmedalje fra A’ Design Award kategorien A’ Sustainable Products. Dette betyder rigtig meget for Mai-britt og Morten. De betegner det som en blåstempling af det store arbejde de har lagt i at skabe en kollektion af bæredygtige briller. Det bekræfter vores linie i at være en virksomhed med en CSR-politik hvilket bla. betyder stort fokus på at give tilbage og støtte gode formål som eksempelvis ”Save the Orangutang”.

Faktisk var der aldrig nogen tvivl om at Monkeyglasses skulle være bæredygtige og lige fra de første par briller, Mai-britt designede, har man brugt meget energi og mange kræfter på at undersøge materialer og finde frem til såvel bæredygtige råmaterialer som etuier med videre.

”Og det har indimellem været en kamp for da vi begyndte at fremstille bæredygtige briller var brillebranchen, leverandører og underleverandører slet ikke gearet til det. Vi er meget ofte blevet mødt med hovedrysten når vi ville have etuier uden bly, når vi ikke ville bruge emballage i plast eller når vi søgte de bæredygtige råmaterialer” udtrykker parret smilende.

Morten og Mai-britt fandt dog nogle leverandører i Hong Kong, der i dag håndlaver brillestellene af italienske, bæredygtige råvarer, og leverandører såvel som underleverandører har skrevet under på en aftale om at overholde en række CSR-relaterede krav.

Det har givet pote

I dag har netop det bæredygtige fokus og historien bag brillerne givet pote. Monkeyglasses er blevet et brand forbrugerne efterspørger både i Danmark og i udlandet samtidig med at virksomheden er i kraftig vækst.

”1. april flyttede vi til nye lokaler på Nikolaj Plads i København og etablerede dermed også et nyt lager med mere plads. Heldigvis for det da vi ellers ville være blevet lagt ned i februar” fortæller Mai-britt og hun fortsætter med at fortælle, at det positive problem lige nu faktisk er, at man har udsolgt!

Morten og Mai-britt har også gjort en stor indsats for at udvikle virksomheden. Således har Morten alene i dette forår været på syv messer i Europa og naturligvis i Danmark hvilket for alvor har givet pote.

Zero waste

Ydermere er Monkeyglasses en zero waste kollektion. Det vil sige at alt materialet benyttes. Mai-britt har således designet en smykkekollektion af ”eyeholes” – det materiale, der skæres ud til glas - og det affaldsmateriale, der skæres af stængerne bruges til skønne armbånd. ”Og når der ikke er mere restmateriale så kan vi ikke lave flere armbånd eller nøgleringe før næste portions restmateriale er klar” fortæller Mai-britt.

Smykkerne sælges også hos optikerne, så ud over at intet materiale går til spilde, skaber det mersalg hos forhandlerne og de har yderligere en god historie de kan fortælle forbrugerne.

I dag består kollektionen af tre serier med 40 briller i 2–5 farver i alt og planen er klart at udvide både kollektion og virksomhed. Nyt er bla. en teen-kollektion og så rummer kollektionen ikke længere blot det trælook i acetat, som Monkeyglasses oprindeligt er kendt for.

”Men det er vigtigt for os at kollektionen hænger sammen og er harmonisk udover at alle serierne naturligvis er bæredygtige” lyder det.

”Vi er ikke first movers, men vi skaber en stil, der matcher tiden og moden samtidig med vi udvikler den løbende. Formerne er enkle og klassiske, og så leger vi med udtrykket på materialerne og farverne” siger Mai-britt og fortsætter “Vores kunde er stilige, lækre mænd og kvinder, der har personlighed, men som ikke kræver at være first movers”.

På virksomhedssiden forventer Mai-britt, at der kommer en række flere lande til, men målet er at det skal ske i et tempo hvor virksomheden kan følge med.

Prisvindende danske briller

Monkeyglasses har modtaget en sølvmedalje fra A’ Design Award i kategorien A’ Sustainable Products, Projects and Green Design 2016.

A’ Design Awards er blandt verdens mest indflydelsesrige og største designpriser, og den præsenteres hvert år i Italien.

”Det er en stor ære for Monkeyglasses at modtage denne prestigefyldte pris og dermed en anerkendelse af kvaliteten af designet på den internationale designscene” lyder det fra Morten og Mai-britt Seaton.

Af Pia Finne