Cool briller til seje fyre
05-08-2016

Cool briller til seje fyre

Mændene rykker. De går op i mode, og de iscenesætter sig selv mere end nogensinde tidligere. Netop når det gælder mænd spiller tilbehøret en kæmpe rolle i det udtryk, der skal skabes og brillerne er essentielle. De indrammer ansigtet og er i høj grad stilskabende.

Tiden hvor det var kvinderne, der i høj grad valgte mændenes tøj, deres sko og også deres briller er helt klart og definitivt forbi. Manden af i dag er super bevidst om sig selv og ikke mindst om sit udseende og om de signaler, der sendes til omverdenen. Især briller såvel optiske- som solbriller kan være et væsentligt udtryksmiddel i den overordnede styling.

Brille trenden indenfor mandebriller er klar; Det handler i høj grad om udtryk, stil og blikfang. Der er masser af spændende former og der leges med farverne. Det gælder ikke længere blot de sorte og brune stel, men masser af stel i alt fra lilla og rød til transparent brun og ikke mindst grønne og blå stel.

Farverne behøver naturligvis ikke være skrappe og skrigende. De mange nuancer, der ses findes også i dæmpede udgaver ligesom der ses rigtig mange tofarvede stel.

Nye rektangler og runde glas

Kigger man på formerne ses rigtig mange runde glas. Fra de kuglerunde til de lidt mere ovale, men en af de tendenser, der også tales om på de internationale messer, er de rektangulære stel. En traditionel form der i 2016 ses med et tvist og i store udgaver.

Runde briller med visuelle effekter er en anden international trend og det samme gælder ”Modernist”-temaet hvor glassene i høj grad også er runde, men hvor der på materialesiden ses et klart miks af metal og acetat ligesom de farvede transparenter er vigtige.

Sidst ses også et tema, der overordnet kaldes for City Sport hvor formerne er ergonomiske og inspirationen klart stammer fra sportens verden. Spejlglas spiller en vigtig rolle i denne trend.

Der er ingen tvivl om at tidens mænd iscenesætter sig selv. Vi vil komme til at se at flere mænd tør og i endnu højere grad end tidligere vil bruger briller både optiske og solbriller til at understrege stilen. Den klassiske, enkle og maskuline brille såvel som den vilde, trendy og farvestrålende.

Af Pia Finne