stamceller som reservedel til øjet
20-03-2017

stamceller som reservedel til øjet

Ifølge et studie offentliggjort i det anerkendte medicinske tidsskrift New England Journal of Medicine, er det lykkedes for japanske forskere at bremse en kvindes øjensygdom ved brug af stamceller.

Forskerne bag opdagelsen har lavet forsøget med såkaldt inducerede pluripotente stamceller. Laget af disse dyrkede celler, der ‘indsættes’ i øjet blev optaget uden at forværre patientens tilstand og dette kan være første trin på vejen mod en behandling af AMD. Forsøget viser nemlig at denne type stamceller måske kan bruges som reservedel i øjet og på den måde hjælpe folk med øjensygdomme.

»Det er en lille sejr, som med tiden måske kan blive til en ny type operation, der kan forbedre synet hos patienter med øjensygdomme« udtaler Michael Larsen, der er professor i øjensygdomme ved Rigshospitalets Øjenklinik og Københavns Universitet.

Ovenstående er et resume af artiklen “Kroppens egne celler kan opdrages til at redde synet” som Politiken bragte 17. marts.

Læs artiklen: http://politiken.dk/forbrugogliv/sundhedogmotion/art5874595/Kroppens-egne-celler-kan-’opdrages’-til-at-redde-synet

Kilde: Politiken