Alderssyn 40+

I takt med at vi bliver ældre, ændres vores syn. Vi får brug for mere lys for at kunne se helt skarpt, og vi er typisk ikke i stand til at fokusere lige så godt, som da vi var yngre. For at beholde et godt syn og sunde øjne er det vigtigt at være opmærksom på eventuelle forandringer i synet og gå til regelmæssig kontrol hos optikeren eller øjenlægen.

Hvad er alderssyn (presbyopi)?

Når øjet skal se noget på tæt hold fx en bog eller en avis, er det nødvendigt at fokusere for at kunne se skarpt. Denne fokusering kaldes akkommodation og får øjets linse til at krumme for at tilpasse sig afstanden.

Når man er midtvejs i livet mister øjets linse og ringmuskel deres elasticitet. Det betyder, at øjet ikke længere automatisk kan tilpasse sig forskellige afstande og evnen til at fokusere forsvinder gradvist.

Symptomerne er de samme som ved langsynethed, men det er ikke det samme. Folk med langsynethed får ofte symptomer på alderssyn  tidligere end ikke-langsynede.

Hvem får alderssyn?

Alderssyn er helt almindeligt, og alle mennesker får det. Symptomerne begynder typisk omkring 40-års alderen.

Hvordan behandler man alderssyn?

For at korrigere langsynethed bruger man en samlelinse, der samler lysets stråler inden de rammer øjet. Samlelinsen kan være i form af briller eller kontaktlinser.