Almindelige synsproblemer

Bygningsfejl

Nærsynethed (myopi)

Hvad er nærsynethed?

Nærsynethed skyldes en synsfejl, der gør det svært at se klart på afstand. Ved det nærsynede øje bryder linsen lyset mere end nødvendigt, og det resulterer i, at fokus samles i et punkt foran nethinden og ikke på selve nethinden, som det gør ved et normalt øje. Den hyppigste årsag er, at øjet er for langt.

Hvem bliver nærsynede?

Studier viser, at børn af nærsynede oftere er nærsynede end børn af ikke-nærsynede. Men selvom der er en tydelig arvelig disponering, er arveligheden ikke helt afklaret. Ligeledes viser studier, at hvis man eksempelvis arbejder meget foran en computer, har man øget risiko for at udvikle nærsynethed. Det kan dog ikke forudsiges om en person bliver nærsynet eller ej. I Europa rammes cirka 30-40 procent af befolkningen af nærsynethed.

Hvad er symptomerne?

Den nærsynede har svært ved at se klart på afstand. Børn kan virke ukoncentrerede i skolen, fordi de mister interessen, når de for eksempel ikke kan stille skarpt på tavlen. I hjemmet oplever forældre ofte, at deres børn rykker helt tæt på fjernsynet. Andre typiske symptomer på nærsynethed er ondt i hovedet og træthed i ansigtsmuskulaturen, fordi man forsøger at knibe øjnene sammen for at stille skarpt.

Hvordan behandler man nærsynethed?

I de fleste tilfælde kan briller eller kontaktlinser korrigere nærsynethed tilfredsstillende. Ellers er der mulighed for at få foretaget flere forskellige typer af øjenoperationer.

Langsynethed (hypermetropi)

Hvad er langsynethed?

Langsynethed skyldes en synsfejl, der gør det svært at se ting klart, der er tæt på øjnene. Ved det langsynede øje bryder linsen lyset for list i forhold til øjets længde, og det resulterer i, at fokus samles i et punkt bagved nethinden og ikke på selve nethinden, som det gør ved et normalt øje.

Hvem bliver langsynede?

Langsynethed er den hyppigste synsdefekt. Det er ofte arveligt, men man kan sagtens have det, selvom ingen andre i familien har det. Små børn har en medfødt langsynethed og er det gennem de første leveår. Mistænker man sit barns langsynethed for at være mere end ”det normale”, skal det undersøges hurtigst muligt.

Hvad er symptomerne?

Ting, der er tæt på øjet, bliver sløret. De første symptomer kan typisk være en følelse af at have anstrengt sig meget efter at have læst eller skrevet i længere, og man opdager ofte, at man er langsynet, når avisen skal rykkes længere og længere væk fra ansigtet for at forblive skarp. Man kan også opleve at man må klemme øjet sammen for at stille skarpt, og man kan blive øm i øjenomgivelserne og have pandehovedpine. Hos børn kan symptomerne på langsynethed være helt anderledes som for eksempel skelen.

Hvordan behandler man langsynethed?

For at korrigere langsynethed bruger man en samlelinse, der samler lysets stråler inden de rammer øjet. Samlelinsen kan være i form af briller eller kontaktlinser. Der er også mulighed for at korrigere langsynethed ved at få foretaget en øjenoperation. Længere tids uopdaget eller ubehandlet langsynethed kan resultere i varige synsproblemer, og behandling er således meget vigtig.

Bygningsfejl (astigmatisme)

Hvad er bygningsfejl?

Bygningsfejl kan give synsforstyrrelser, som skyldes ureglmæssigheder i hornhindens krumning. Typisk har hornhinden eller linsen i øjet en overfladisk krumning eller ujævnhed, som giver et sløret syn, både når man bruger sit nærsyn som ved læsning, og når man bruger sit afstandssyn og kigger længere væk.

Hvem har bygningsfejl?

Det er meget små ujævnheder, der skal til for at have en bygningsfejl. Og de fleste mennesker har også en lille bygningsfejl fra fødslen. Heldigvis er bygningsfejlen som regel så lille, at det ikke er nødvendigt med briller eller kontaktlinser til at korrigere den. Bygningsfejl kan være arveligt, og den kan også opstå efter for eksempel et traume mod øjet eller efter en øjenoperation.

Hvad er symptomerne?

Symptomer på bygningsfejl, der skal korrigeres, er ofte sløret syn, der kan opleves i varierende grad på alle afstande, læsebesvær, læsetræthed og hovedpine. Især om aftenen kan man også opleve en følelse af dobbeltsyn.

Hvordan behandler man bygningsfejl?

Bygningsfejl kan behandles ved hjælp af briller, kontaktlinser eller øjenoperation.