Har du tjekket dit barns syn før skolestart?

På samme måde som du tjekker, at skoletasken og penalhuset er i orden, før du sender dit barn i skole, er det også en god idé, at du sikre dig, at dit barns syn er tip top. Et velfungerende syn er nemlig afgørende for, hvordan børn klarer sig i klasselokalet, på legepladsen, til sport og når de laver lektier derhjemme.

Ca. ét ud af 20 børn har en eller anden form for nedsat syn, der kan hæmme barnet både i og uden for skolen. Børn klager som regel ikke over problemer med synet, da de tror, de ser det, alle andre ser. Derfor er det vigtigt, at du som forældre er opmærksom på dit barns syn.

Det er en god idé, at lade dit barn gennemgå et synstjek hos en kvalificeret sundhedsperson, før det starter i skolen eller så snart, du har en formodning om, at der kan være noget galt med synet. Jo før et synsproblem bliver opdaget, jo hurtigere vil barnet kunne få hjælp.

Hvad skal man kigge efter?
Her er et par gode råd til, hvad du som forældre kan holde øje med. Det kan være en indikation på en synsnedsættelse hos dit barn, hvis barnet:

1. drejer hovedet, så det kun ser med det ene øje
  2. holder en hånd for det ene øje, når det skal fokusere