Øjet gennem årene

I takt med at vi bliver ældre, ændres vores syn. Vi får brug for mere lys for at kunne se helt skarpt, og vi er typisk ikke i stand til at fokusere lige så godt, som da vi var yngre.

For at beholde et godt syn og sunde øjne er det vigtigt at være opmærksom på eventuelle forandringer i synet og gå til regelmæssig kontrol hos optikeren eller øjenlægen.

Vores øjne med tiden

Vi er afhængige af vores øjne gennem hele livet. På hvert stadie i vores liv oplever vi nye eventyr, som alle er forbedret af vores syn. Den første store ændring sker som helt spæd, og med alderen ændres vores øjne syn, da vores evne til at fokusere langsomt forringes, da øjets linse bliver mindre fleksibel. Det er vigtigt, at man er opmærksom på forandringer i synet, og at man selv proaktivt får sine øjne undersøgt for at bevare et godt syn og sunde øjne.

Spædbørn

En baby er født med de øjenstrukturer, der er nødvendige for at kunne se. Men for at det kan lykkes, må babyen først lære, hvordan disse skal arbejde sammen. Evnen til at fokusere og se farver opstår typisk i en alder af fire til fem måneder, og omkring de fire til seks måneder lærer babyen øje-hånd koordination. I løbet af de næste seks måneder udvikler babyen blandt andet evnen til at bedømme dybde, og inden for de første to leveår udvikler babyen egenskaber som eksempel visuel hukommelse.

Børn

Øjnene fortsætter med at udvikle sig gennem barndommen, og du bør være opmærksom på dit barns syn. Et godt syn er essentielt for, hvordan dit barn klarer sig i klasselokalet, på legepladsen, til sport og når det laver lektier derhjemme.

Børn klager som regel ikke over problemer med synet, da de tror, de ser det, alle andre ser. Derfor er det vigtigt, at du som forældre er opmærksom på, om dit barn går rundt med et uopdaget synsproblem.

Det er en god idé, at lade dit barn gennemgå et synstjek hos en kvalificeret sundhedsperson, før det starter i skolen, eller så snart du har en formodning om, at der kan være noget galt med synet. Jo før et synsproblem bliver opdaget, jo hurtigere vil barnet kunne få hjælp.

Har dit barn et godt syn?

Teenagere

Synet stabiliseres typisk i løbet af teenageårene, da synet og øjnene er færdigudviklede. Alligevel er det vigtigt med regelmæssige synsundersøgelser for at kunne opdage eventuelle skjulte synsproblemer eller defekter. Det er også vigtigt at være opmærksom på øjensikkerheden hos teenagebørn, da mange begynder at dyrke sport, og det at bruge kontaktlinser bliver populært.

Voksne

I takt med at vi bliver ældres, forringes vores evne til at fokusere på et objekt på nært hold, det kan eksempelvis være avisen. Denne uundgåelige tilstand kaldes gammelmandssyn (presbyopi) og rammer typisk folk i 40’erne. Symptomerne på gammelmandssyn starter ofte med læsebesvær og problemer med at se bogstaverne på computerskærmen.

Årsager til gammelmandssyn

Når øjet skal se noget på tæt hold fx en bog eller en avis, er det nødvendigt at fokusere for at kunne se skarpt. Denne fokusering kaldes akkommodation og får øjets linse til at krumme for at tilpasse sig afstanden. Når man er midtvejs i livet mister øjets linse og ringmuskel deres elasticitet. Det betyder, at øjet ikke længere automatisk kan tilpasse sig forskellige afstande og evnen til at fokusere forsvinder gradvist.

Gammelmandssyn rammer stort set alle på et tidspunkt i livet. Det er ikke farligt og kan ofte korrigeres med en brille fx en læsebrille.

Ældre

Ældre mennesker bør få synet tjekket regelmæssigt og være opmærksom på potentielle synsproblemer for at kunne opdage og behandle en synslidelse før et eventuelt synstab opstår.