Spørgsmål og svar om priser

Hvorfor er briller og kontaktlinser så dyre i Danmark?
Det danske prisniveau for kontaktlinser er faktisk lavere end i andre lande. Og hvad angår glas og stel kan det ikke umiddelbart sammenlignes, fordi danskerne bruger glas og stel af en langt højere kvalitet og kompleksitet end i udlandet.

At der er kunder, som ønsker lette komfortable glas med diverse behandlinger til en relativ høj pris, ændrer jo ikke ved, at du stadigvæk - hvis du ønsker det - kan få billige briller i Danmark. Se blot tilbuddene med enkeltstyrkeglas og gode gedigne stel i prisniveauet omkring 4-500 kroner. Den pris er bestemt ikke høj i forhold til udlandet.

Men danske briller er da dobbelt så dyre som i Sverige eller Tyskland?
Brillerne er ikke dobbelt så dyre som i Sverige eller Tyskland. Det generelle prisniveau er noget lavere i Sverige - måske omkring 20-25 procent - derfor er brillerne selvfølgelig også billigere.

Og det er ikke korrekt, at eksempelvis tyskere eller englændere betaler en meget lavere pris for de samme briller og glas i Danmark. Undersøgelser viser gang på gang, at danskere årligt bruger flere penge på briller og kontaktlinser, fordi de efterspørger produkter af meget højere kvalitet end i andre lande. I England er andelen af solgte progressive glas – altså glas med glidende overgang – på ca. 20 pct., mens det tilsvarende tal i Danmark er 80 pct. Så er det jo ikke så underligt, at man bruger flere penge på briller og kontaktlinser i Danmark.

Har I noget imod discount i optikerfaget?
Nej, vi har intet imod, at optikerne vælger at fokusere på forskellige kundegrupper og forskellige produkter. Men det er klart, at hvis prisen bliver det eneste afgørende, er der risiko for, at den faglige rådgivning og kvalitet bliver skubbet i baggrunden. Det vigtigste er, at forbrugerne kan få de produkter og de ydelser, som de efterspørger - hvad enten det er fagligheden eller produktets pris, der er i centrum for den enkelte.

Der er rygter om, at optikere kunstigt holder priserne oppe. Er der tale om et kartel?
Der er ingen prisaftaler i branchen og intet, der kunstigt holder priserne oppe. Der er gennemført flere undersøgelser af branchen – blandt andet af Konkurrencestyrelsen i 2002 - og man har ikke været i nærheden af at kunne dokumentere aftalte priser. Er man i tvivl om konkurrencesituationen, burde det være tilstrækkeligt at se sig omkring – der er priskrig overalt i medierne. Vores medlemmer synes, det er meget ubehageligt og uretfærdigt at blive konfronteret med disse antydninger eller anklager. Derfor har vi sat fagligheden i centrum for en lang række af de aktiviteter, vi som brancheorganisation arbejder med.