Hvorfor bør man få øjnene undersøgt?

Synsundersøgelser er en vigtig del af det at holde sig sund og rask. Voksne bør få øjnene undersøgt for at sikre sig, at de briller, de bærer, faktisk svarer til deres syn samt for at tjekke eventuelle tegn på tidligere øjensygdomme.

For børn er synsundersøgelser vigtige, da synet er tæt forbundet med indlæringsprocessen. Børn, der går rundt med uopdagede synsproblemer, vil ofte få problemer med at begå sig i fx skolen – både i undervisningen og i skolegården. Og ofte vil børn ikke beklage sig over synsproblemer, fordi de ikke ved hvordan et normalt syn skal være.

Læs mere om børn og syn

Hvordan foregår en synsundersøgelse?

Synsundersøgelsen hos optikeren er en undersøgelse af dine øjnes synsevne, synstilstand og sund-hedstilstand og kan deles op i 3 dele.

1. Først vil optikeren spørge ind til, hvorfor du ønsker at få dine øjne undersøgt, og hvilke eventuelle symptomer du oplever. Dette er et godt udgangspunkt for at vurdere, hvilke metoder optikeren skal tage i brug ved selve undersøgelsen.
  2. Dernæst vil optikeren undersøge, om der kan være nogle ydre tegn på afvigelser såsom meget røde øjne, infektioner mv., som kan spille ind på selve konklusionen.

3. Og endelig vil optikeren foretage den egentlige synsudmåling af dine øjne. Ud fra denne måling kan optikeren finde frem til din faktiske synsevne – dvs. hvor godt dine øjne kan komme til at se – samt hvilken brilleglasstyrke, der er nødvendig, for at du kan se skarpt.
    Konklusion

Ud fra undersøgelsen vil optikeren vurdere, om du har brug for briller eller kontaktlinser eller henvise dig til en øjenlæge. Optikeren vil også kunne rådgive dig om, hvad du bør gøre for at forebygge fremtidige synsproblemer og give gode råd til, hvordan du kan træne samarbejdet mellem dine øjne – hvilket også kaldes samsynstræning eller blot synstræning.

Få mere at vide om samsyn