Danmarks Optikerforenings historie

I begyndelsen af 1900-tallet var optikerfaget tilknyttet de to håndværksfag optiske instrumenter og urmagerfaget. Gennem udenlandsk litteratur bredte interessen sig for optometri, og det førte til oprettelsen af Optikerforeningen for Danmark af 1910.

Formålet med foreningen var at skabe et fagligt niveau som grundlag for udbygningen af en optikeruddannelse. Men der skulle gå 15 år, før en egentlig optikeruddannelse blev etableret i 1925. Af forskellige årsager gik undervisningen i stå i 1934, og der opstod en splittelse i Foreningen. Det endte med, at en gruppe udtrådte og dannede Specialoptikernes Landsforening i 1940.

Optikerforeningen for Danmark af 1910 oprettede i 1942 Den danske Optikerskole, som underviste de instrumentmager- eller urmagerudlærte i optometri. Specialoptikernes Landsforening med den tilsluttede Jydsk Optikerforening oprettede nogle år senere en lærlingeskole på Teknologisk Institut i København i 1948, som skulle give optikerlærlingene en teoretisk baggrund for svendeprøven. Specieloptikernes Landsforening ønskede, at optikerfaget skulle udskilles fra håndværksfagene, og i 1954 blev det vedtaget ved en ændring i næringsloven.

I 1962 fandt man det fornuftigt, at Optikerforeningen for Danmark af 1910 og Danmarks Specialoptikerforening blev sammensluttet i en fælles organisation, som i 1970 blev omdøbt til Danmarks Optikerforening.

I starten var Danmarks Optikerforening en forening for virksomhedsejere, som havde visioner for deres virksomheds fremtid, og det udviklede sig i en lang periode til også at være en arbejdsgiverforening.

Siden 2007 er det muligt for alle optikere / optometrister at blive medlem i Danmarks Optikerforening.

I november 2010 havde foreningen 100 års jubilæum, dette blev markeret med et jubilæumstillæg til branchebladet Optikeren.