Beskyt dine øjne i solen

UV I ØJENHØJDE

Ny undersøgelse:

Danskerne skræmmende uvidende om solskader på øjnene

Det er ikke for at beskytte øjnene imod solen, at de fleste af os bruger solbriller. Det er for at undgå blænding. Og det hænger øjensynligt sammen med, at tre ud af fire danskere ikke ved, hvilke skadelige effekter solen kan have på øjnene.

Foto:Colourbox

Modermærkekræft og hudkræft er to alvorlige og potentielt dødelige sygdomme, som alle kender til. Hvad de færreste ved, er, at disse også kan ramme øjnene og huden omkring øjnene, lige som for meget sol kan være med til at fremskynde grå stær og andre øjensygdomme.

I en ny undersøgelse*, gennemført af analyseinstituttet YouGov på vegne af Danmarks optikerforening, svarer hele 73 procent af deltagerne, at de ikke ved, hvilke øjenskader de kan pådrage sig, hvis de ikke beskytter øjnene mod solens farlige UV-stråler.

”Vi spurgte sidste år for første gang danskerne ind til deres viden omkring UV-strålernes påvirkning af øjnene. Og resultatet var opsigtsvækkende. Desværre ser vi i år via undersøgelsens resultater, at det overhovedet ikke er blevet bedre. Tværtimod. Danskerne ved slet ikke nok om, hvorfor det er vigtigt at beskytte øjnene,” udtaler Per Michael Larsen, der er formand for Danmarks Optikerforening.

Forfærdelige sygdomme
Og det er vigtigt, at vi ikke vender det blinde øje til de farlige UV-stråler, bekræfter Steffen Heegaard, der er overlæge på Glostrup Hospital og som til daglig både behandler og forsker i de følgesygdomme i og omkring øjnene, som opstår som følger UV-strålers påvirkning.

”Det er absolut nogle bekymrende resultater, som undersøgelsen viser. UV-stråler kan være en afgørende årsag til modermærkekræft, både i selve øjet og på øjenlågene, eller hudkræft omkring øjet. Samtidig er solens stråler også relateret til grå stær og sygdommen pterygium, en grålig slimfold, som vokser ind over hornhinden, der kan forstyrre synet. Og alle disse sygdomme er vanskelige at få behandlet,” siger Steffen Heegaard og tilføjer, at danskerne dog med enkle, fornuftige tiltag kan reducere risikoen for de farlige sygdomme:

”Gå ind i skyggen eller brug en hat, solcreme eller solbriller, der dækker hele øjenregionen. Og helt generelt mener jeg, at danskerne skal blive bedre til at tænke beskyttelse af hele kroppen mod sollyset,” siger overlægen, der samtidig kan oplyse, at cirka 400 danskere årligt bliver opereret for hudkræft på øjenlåget, som er forårsaget af UV-lys.

Vi sakker bagud
Både Steffen Heegaard og Danmarks Optikerforening er enige om, at Danmark sakker bagud i forhold til andre lande, når det drejer sig om de risici, der er forbundet med sollysets farlige påvirkning af øjenregionen.

”Verdenssundhedsorganisationen WHO anbefaler brugen af solbriller, og mange lande har de seneste år indarbejdet beskyttelse af øjnene med solbriller i deres solråd. Herhjemme er mange heldigvis bevidste om Kræftens Bekæmpelses fire solråd, men de kunne med fordel udvides med et råd mere. Nemlig: beskyt dine øjne med solbriller,” vurderer Per Michael Larsen.

*YouGov har i alt gennemført 1005 CAWI-interviews med danskere i alderen 18-74 år i perioden 6.-10. marts 2013.