Beskyt dine øjne i solen

UV I ØJENHØJDE

Dine øjne er sårbare

På samme måde som huden kan blive solbrændt, kan øjnene det også. For meget ubeskyttet eksponering for solens stråler kan skade øjenlågene, hornhinden og linsen i øjet.

Solens UV-stråler er usynlige for vores øjne, men de er bestemt ikke ufarlige. De kan trænge igennem øjets interne strukturer og forårsage både midlertidige og permanente skader. Skaderne kan opstå i alle aldre og hele året rundt. Eksempelvis er øjet særligt følsomt over for UV-stråling i kombination med vind og sne. Men det er de virkninger, der kommer efter mange års UV-eksponering, der kan forårsage alvorlige synsforringelser og føre til blandt andet grå stær og kræft i og omkring øjenregionen.

Derfor er det vigtigt at beskytte øjnene både sommer og vinter samt gå til regelmæssige synskontrol hos optikeren. Jo før man opdager UV-relaterede øjensygdomme, des større er sandsynligheden for, at man kan behandle dem.

Midlertidige problemer

Solskoldning af øjet
Intens UV-eksponering kan give blodsprængte, hævede og lysfølsomme øjne. Få timer i solen uden beskyttelse er nok til at forårsage midlertidige komplikationer som foto-keratitis, i daglig tale kaldt sneblindhed. Dette svarer til en solskoldning af huden, bare i øjet. Denne tilstand kan være meget smertefuld men går typisk over af sig selv i løbet et døgn eller to.

Langsigtede problemer

Grå stær
Uklarheder i øjets linse, som er en væsentlig årsag til synsnedsættelse i Danmark og globalt. Af de 40.000 tilfælde af grå stær som årligt opereres herhjemme, kan op til 20 % af disse ifølge Verdens helseorganisation WHO være forårsaget af UV-stråling.

Pinquecula
Sygdommen, som ikke har et dansk navn, tager form som små gule puder i det hvide i øjet. Cirka 200 tilfælde opereres om året. Man kan sammenligne det med hud, som er blevet udsat for intens solbadning. Huden bliver mindre elastisk og begynder at hænge. På samme måde bliver slimhinden i øjet slappere, og der opstår små gule puder i selve øjet, der betyder, at øjnene løber i vand og svier. Sygdommen behandles ved en operation og er ikke dødelig, men er meget generende og ubehagelig.

Pterygium
Der forekommer cirka 400 tilfælde om året. En grålig slimhindefold, som vokser ind over hornhinden fra siden. Hvis folden breder sig, så den strækker sig ind over pupillen, kan det forstyrre synet. Pterygium bliver også kaldt "surfers eye," fordi tilstanden ofte er forbundet en ekstrem eksponering for sol, vand og sand. Behandling afhænger af slimfoldens størrelse og gener, men typisk vil man operere den bort.

Kræft

Kræft i øjet og omkring øjeregionen er blandt de typiske komplikationer. Kræft i selve øjet forekommer sjældent, og mange er måske ikke klar over, at der findes øjensygdomme, som i værste tilfælde kan medføre døden. Omkring 70-80 tilfælde bliver konstateret om året. Kræft i regionen rundt om øjnene er derimod ikke helt sjælden. Mellem 400-600 danskere opereres hvert år for hudkræft på øjenlåget forårsaget af UV-stråling.