Beskyt dine øjne i solen

UV I ØJENHØJDE

Pas på børnene i solen

Børn opholder sig ofte mange timer udenfor - både når de leger i frikvartererne i skolen og i deres fritid. Derfor er det en god idé at gøre solbriller til en del af deres udendørs grej på samme måde som bolde og cykler.

Følsomme øjne
Børns øjne er særligt følsomme over for UV-stråling, da linserne er klarere og pupillerne større end hos voksne. Hos børn under ti år transmitterer linsen omkring 75% af solens UV-stråling, hvilket til sammenligning reduceres til 10% hos folk over 30 år. Studier viser desuden, at vi har optaget hele 80% af den livslange eksponering for UV-stråling i en alder af 18 år.

Derfor er det vigtigt, at beskytte børns øjne i en tidlige alder. Jo tidligere et barn begynder at bruge solhat og solbriller, jo bedre er chancerne derfor for at undgå diverse komplikationer senere i livet.