Beskyt dine øjne i solen

UV I ØJENHØJDE

Hvornår bør jeg beskytte mine øjne?

UV-strålingens niveau ændrer sig i løbet af dagen. Og typisk vil man sige, at jo højere solen står på himlen, des bedre bør man beskytte sig.

Det gælder dog ikke for øjnene, med mindre man kigger direkte mod solen som ved solbadning. Øjnene udsættes nemlig for større risiko først på formiddagen og sidst på eftermiddagen, forår, sommer og efterår.* Det hænger sammen med, at solen står lavere på himlen morgen og aften, og derfor er der større sandsyndlighed for, at vi kigger direkte på den.

Midt på dagen, hvor solen står højt på himlen, skygger vores bryn derimod for en del af sollyset. Derfor er det vigtigt, at man også bruger solbriller i de tidlige formiddagstimer og eftermiddagstimer.

UV-stråling kommer ikke alene oppefra
Mange har måske den opfattelse, at den primære risiko for UV-stråling kommer fra direkte sollys. Men faktisk er eksponeringen fra spredte kilder, når UV passerer gennem atmosfæren, samt reflekterende kilder som sne, bygninger, vand, sand lige så vigtig.

Eksempelvis reflekterer sne op til 80 % af UV-stråling og hvidt sand omkring 15 %. Desuden beskytter de fleste skyer heller ikke mod UV, hvilket gør overskyede dage, hvor folk ikke tænker på at beskytte sig, særligt farlige. Nedenfor ser du, hvordan forskellige miljømæssige faktorer påvirker UV-niveauet.

Illustration: Johnson & Johnson

* Sasaki H. UV exposure to eyes greater in morning,late afternoon. Proc. 111th Ann. Meeting,Japanese Ophthalmological Soc. Osaka, Japan, april, 2007.

* Miller D. Light Damage to the Eye. IN: Yanoff M, Duker AS, eds. Ophthalmology. London MOsby; 1999:2.4.1-2.4.5.