SILMO PARIS ★ på optikhimlen

Optikbranchen strømmede til SILMO 2018 i Paris for at spotte de nye trends. OPTIKEREN tog med og mødte de danske udstillere, designere og optikere, der her fortæller, hvad den store og inspirerende betyder for dem.

Af Lone Helleskov Foto: Ib Helles Olesen

Den internationale og innovative stemning på SILMO giver ny inspiration til både udstillere, leverandører og optikere på indkøb. Det er på de åbne stande, man kan høre historien bag nogle af verdens mest populære og trendy og ofte også møde designeren. Næsten 900 udstillere stod klar til at modtage de 34.000 besøgende fra hele verden på de åbne og inspirerende stande.

Morten og Mai-britt Seaton fra monkeyglasses var klar til at møde kunder fra hele verden med deres nye kollektion i bæredygtige materialer. Parret oplever en øget interesse for deres brand, som går på tværs af alder og i høj grad henvender sig til den miljøbevidste forbruger. ”Vores kunder er fra 25 år og opefter og har passionen for bæredygtighed til fælles. I øjeblikket oplever vi en stigende interesse fra især det nordeuropæiske marked som fx Tyskland, hvor vi i dag har 900 forhandlere af vores briller,” fortalte parret på Silmo.

Fra det seriøse og stilrene til det vilde og vovede – messen bød på det hele, og mange udstillere og indkøbere fremhæver netop mangfoldigheden som et stort plus for messen.

Carsten Moth, export manager i Thomsen Eyewear, oplevede bl.a. stor interesse fra det asiatiske marked og gav sig god tid til at snakke med de interesserede kunder og forklare om detaljerne i brillerne.

Ejerne af FLEYE COPENHAGEN Hanne Rosenvold Anderson, Lars Halstrøm og Annette Estø glædede sig til at præsentere deres nye kollektion ”Flowers of Denmark”. Og trioen er ikke i tvivl om, hvad Silmo betyder for dem: ”Det er en enestående mulighed for at møde kunderne, opbygge relationer og få en dialog om FLEYE universet,” siger Hanne Rosenvold Anderson og tilføjer: ”Du kan ikke se en kollektion rigtigt på en hjemmeside, så jeg vil gerne slå et slag for, at man tager på messe og oplever den gode stemning og ikke mindst muligheden for at se, røre og prøve kollektionerne.”

De danske brillefirmaer er i vækst og har en stærk position på den europæiske scene. Det gode design og den høje kvalitet går hånd i hånd med rene linjer og funktionalitet, og det er populært. Bellinger havde alle dage besøg af kunder fra hele verden, der ville have et indblik i det danske brand, der er kendt for at skabe kreative og personlige løsninger.

Det er femte gang, optiker Hanne Damgaard Hald fra Brande Brillecenter besøger Silmo, som hun oplever som en stor inspirationskilde. ”Jeg nyder at få et pust ude fra den store verden, og her er altid noget, man ikke har set før. I år er jeg faldet for et brand, der hedder Albert I’mStein, som laver briller i lækre materialer, flotte farver og som sidder godt, så dem køber jeg formentlig til min forretning. Jeg tror i det hele taget på, at vi går en sæson i møde med meget mere spræl i farverne.”

Swarovski laver både individuelle briller til TV-shows og en bred kollektion til bl.a. den modige og modebevidste kvinde. Her deres bud på den kommende sæsons solbrille.

Optiker og indehaver af Thiele Marstal, Henning Møller: ”Jeg er på inspirationstur og bruger både messen til at networke med kolleger, besøge de danske brands, jeg handler med i forvejen og til at finde nye varer til butikken. Jeg går primært efter klassiske briller i god kvalitet men gerne med et lille tvist som fx mærket Theo. Silmo er også et rigtig godt sted at studere udviklingen i branchen, og se hvordan de forskellige brands og kollektioner udvikler sig fra år til år.”

Ørgreen lancerede to nyheder på Silmo: deres første solbrille, Quantum Sun, og en farverig kollektion i acetat, der ifølge farvedesigner Sahra Lysell har været utrolig spændende at arbejde med. ”Acetat giver dig mulighed for at lege meget mere med farverne, da du i modsætning til et materiale som titanium, kan gøre dem både bløde og transparente. Farven på brillen er altafgørende for, om den bliver en succes, så vi blander selv alle vores farver, dråbe for dråbe, så vi opnår den perfekte kombination.”

”FLEYE COPENHAGEN har ladet sig inspirere af Flora Danica i den nye kollektion, hvor 11 motiver fra den botaniske verden danner baggrund for det smukke design. I den kreative proces blev planeterne indfrosset i isblokke for at skabe det helt rigtige look,” fortæller brandmanager Vicky Strojek.

Ingen messe uden de eftertragtede Silmo D’or priser. I kategorien Optic frame “Eyewear designer”, var den danske designer Allan Rasmussen (th) nomineret sammen med sin engelske kollega Sam Greig for deres kollektion for den japanske designer Yohji Yamamoto. Allan Rasmussen forlod sidste år Prodesign efter 18 år som chefdesigner og arbejder i dag som Director of Design and Production for Brando med hovedsæde i London. ”Vi gik selvfølgelig efter guldet, og selv om vi ikke vandt, så er jeg utrolig stolt og glad for anerkendelsen,” fortæller Allan Rasmussen.

SILMO 2019 afholdes 27-30. september 2019 – PARIS NORD VILLEPINTE /// Læs mere om SILMO Paris 2019