20 år som optiker – Marianne Sabro

For 20 år siden sprang Susanne Stenbo Sonne, Martin Yde Poulsen, Marianne Sabro og Pernille Rieks Genkel ud som nyuddannede optometrister. Optikeren har sat dem stævne her 20 år efter til en snak om deres karrierevej, hverdag og fremtiden.

af Carsten G. Johansen

TEMA
20 år som optiker

Marianne Sabro
Navn:
Marianne Sabro
Indehaver af:
Nyt Syn Kerteminde og Nyt Syn Langeskov
Mini CV:
1998-2001: Autoriseret optiker og kontaklinseoptiker hos Profil Optik Finn Ravn
2001: Åbnede egen optikerbutik i Kerteminde (Nyt Syn)
2014: Lancere egen brillekollektion ”Marianne Sabro Design”
2016: Åbnede ny optikerbutik i Langeskov (Nyt Syn)

Hvordan ser en almindelig arbejdsdag ud for dig?

Jeg har været selvstændig i 17 år, og for to år siden åbnede jeg min anden butik. Så der er en del administration i min hverdag. Men heldigvis arbejder jeg ikke helt så meget, som jeg gjorde i starten, i takt med at jeg har fået mere personale. Da jeg åbnede min første butik i Kerteminde, gik der fem år, før jeg holdt en sammenlagt ferieuge.

I dag deler jeg min tid mellem butikkerne i Kerteminde og Langeskov – tre dage det ene sted og to dage det andet. Med personale i to butikker har jeg en del ledelsesopgaver, men jeg tager mig også af alt med indkøb, regnskab, markedsføring og den slags.

Jeg har dog stadig en masse kundekontakt. Det er jo det, der fik mig til at vælge faget fra starten af, og jeg bliver aldrig træt af at hjælpe kunderne med at få de helt rigtige briller, som både giver dem et bedre syn og bliver en del af deres stil.

I alle mine 17 år som selvstændig har jeg været en del af ZEISS Nyt Syn, som er en selvstændig, frivillig kæde. Det giver mig frihed til at være herre i eget hus, så jeg kan pleje og dyrke mit lokalområde.

Hvad synes du om udviklingen i branchen gennem de 20 år, hvor du har været med?

Siden jeg startede, er vi blevet meget bedre til at hjælpe med at finde frem til folks behov. Der er kommet mange nye produkter på hylderne – fx inden for kontaktlinser, hvor rigtig mange i dag foretrækker 1-dagslinser frem for månedslinser.

Teknologien inden for brilleglas har også udviklet sig enormt meget. I dag tilpasser vi briller meget mere individuelt efter hver kundes behov takket været freeform-teknologien.

Det betyder, at jeg i dag møder mine kunder på en helt anden måde end for 17 år siden. Jeg kan finde frem til, præcis hvad mine kunder bliver mest glad for at bruge i det daglige. Om de synes, deres stil passer bedst til linser eller til briller – og hvilke briller.

Hvad mener du, Optikerforeningen skal fokusere på?

Jeg synes, Optikerforeningen allerede fokuserer meget på de ting, jeg er interesseret i; ny viden inden for faget, udviklingen inden for branchen, øjensygdomme og diagnoser, vi kan møde hos vores kunder – som fx AMD.

Jeg er naturligvis meget interesseret i branchenyt, fordi jeg har mine egne butikker. Det er vigtigt for mig at vide, hvilken retning udviklingen går. Og Optikerforeningen har jo en god position til at spotte de forskellige tendenser på markedet.

Hvad kunne du tænke dig at lære mere om?

Jeg ville gerne vide noget mere om nethandel – måske kan Optikerforeningen også hjælpe os med at forholde os til den. Nethandel bliver større og større generelt, og vi kan jo også mærke det på vores område.

Samtidig er en vigtig del af vores opgave jo også om rådgivning og muligheden for at afprøve produktet, før man beslutter sig for et køb. Det kan man ikke få på nettet. Meget handler om at styrke den del af vores service, så kunderne er klar over værdien af optikerens rådgivning.

Fagligt holder jeg mig opdateret med kurser. Mine butikker er med i Nyt Syn-kæden, hvor vi alle er Zeiss-certificerede. Det betyder, at jeg hvert år er på Zeiss-kursus, samt andre af de kurser, som Nyt Syn arrangerer.

Jeg håber, at nærværet er på tilbage i vores branche. Det vil jeg i hvert fald selv forsøge at påvirke lokalt i mine butikker. Jeg tror på, at jo bedre jeg ”læser” og servicerer mine kunder, jo mere sandsynligt er det, at de kommer tilbage, næste gang de skal have nye briller.

Hvordan forestiller du dig de næste 20 år?

Det er svært at gætte på, hvordan de næste 20 år bliver. Men det står helt klart, at man ikke bare kan læne sig tilbage og gøre, ligesom man har gjort tidligere. Vi er nødt til at følge med og udvikle os.

Personligt tænker jeg, at nethandelen fortsat vil påvirke vores branche – spørgsmålet er bare hvordan? Jeg har set en udvikling, hvor flere kunder mere aktivt søger den gode service og rådgivning. Den samme service, som andre har valgt målrettet fra på grund af den bekvemmelighed og priskonkurrence, de forbinder med nethandel. Hvor går denne udvikling henad?

En af de ting, jeg bruger til at adskille mig fra andre, er min egen brillekollektion. Jeg lancerede ”Marianne Sabro Design” i 2014, og det blev så fantastisk modtaget, at jeg har udvidet videre med yderligere tre kollektioner. Det er noget, kunderne finder helt unikt, så det vil jeg gerne blive ved med at udvikle i de næste mange år.