Atleter fik tjekket synet

Buris Briller & Kontaktlinseinstituttet i Århus samlede et dreamteam til årets Special Olympics Idrætsfestival. De 22 frivillige udførte 350 synsundersøgelser og var i den grad med til at sætte fokus på deltagernes syn.

af Lone Helleskov

VÆRD AT VIDE

– Det var i år ottende gang, der blev afviklet Special Olympics Idrætsfestival.

– Idrætsfestivalen er et breddeidrætsarrangement for alle personer over 16 år med udviklingshandicap og særlige behov, uanset sportsligt niveau.

– I år deltog 1.200 atleter, 300 trænere og hjælpere, og der blev afviklet stævner i 12 idrætsgrene.

– Parasport Danmark og Kolding Kommune var værter for Special Olympics Idrætsfestival 2022.

– I 2024 bliver Frederikshavn vært for Special Olympics Idrætsfestival.

Tre intense dage med idrætskonkurrencer, fest, fællesskab og sundhedsrapporter til atleterne sluttede søndag d. 22. maj, hvor Special Olympics Idrætsfestival i Kolding fik fornemt besøg af H.K.H. Prinsesse Benedikte.

De 1.200 deltagende idrætsudøvere med udviklingshandicap og deres trænere, ledere og frivillige oplevede bl.a. H.K.H. Prinsesse Benedikte overrække medaljer i håndboldturneringen, ligesom hun overværede, hvordan atleterne fik lavet en sundhedsrapport med undersøgelse af bl.a. deres fysik, tænder og øjne.

Buris Briller og Kontaktlinseinstituttet i Århus stillede atter op som frivillig medarrangør med Bo Lauenborg i spidsen for Opening Eyes synsafdelingen. Sammen med 21 andre frivillige optometrister undersøgte han deltagernes syn. Det passionerede team udførte mere end 350 synsundersøgelser, som resulterede i, at 100 atleter fik lavet en brille med styrke med stel sponsoreret af Safilo og glas fra Essilor.

På verdensplan viser undersøgelser, at 23 pct. af Special Olympics-atleterne aldrig har fået undersøgt deres øjne, mens 16 pct. lider af en øjensygdom uden at være klar over det.
Derfor er det vigtigt at fokusere på bedring af øjets sundhed hos de udviklingshæmmede atleter og samtidig
informere trænere, familie og hjælpere om vigtigheden af jævnlig at få synet undersøgt.

De frivillige optometrister, der stiller deres faglighed til rådighed under Special Olympics, er enige om, at det skaber livskvalitet at kunne se bedst muligt, og de hellere end gerne hjælper til med opgaven. Samtidig giver det mulighed for at kunne bruge sit fag på en ny måde.

”Det er både spændende og sjovt at være med i det frivillige team. Her er en fantastisk stemning, hvor vi griner meget sammen, og hvor jeg kan bruge min faglighed på en anden måde end i hverdagen. Atleterne er meget direkte og har altid et smil på læben,” fortæller optometrist Andrea Karoos.

Teamet forventer også at være på pletten i synsafdelingen under den næste Special Olympics Idrætsfestival, der finder sted i maj 2024 i Frederikshavn.