Brillerne, ingen kan knuse

Det lyder umiddelbart umuligt, men du kan sidde på dem, træde på dem og vride dem, uden der sker det mindste. Det tog østrigske Christoph Eggers 10 år og hele hans formue at udvikle såvel stel som glas, og mange troede ikke på projektet. I dag har han stor succes, og hans Glorify-briller sælges verden over.

Af Pia Finne

Brillen ingen knuse findes i en lang række funky modeller

Briller, der ikke kan gå i stykker. Ja, ja – det lyder lidt som en gang salgssnak. Så min søn forsøgte at sidde et par af brillerne i stykker, jeg trådte på dem, vred dem og bøjede både glasset og stellet – og man kan ikke ødelægge dem.
”Det var på en sportsmesse, jeg så en demonstration af Gloryfy, hvor de havde en stor maskine til at ”trampe” på brillerne, uden at de gik i stykker. Det fik mig til at tænke: Dem må jeg have til Danmark,” fortæller Allan Jensen, der i dag har retten til at forhandle Gloryfy i Danmark.

Undskyld, jeg satte mig på dine briller!

Ideen til Gloryfy blev født for 14 år siden af den østrigske visionær Christoph Egger.
En skade på en vens øje under skiløb og en diskussion mellem en mand og en kvinde efter det klassiske ”Undskyld, jeg satte mig på dine solbriller”-uheld gav således næring til en idé om at skabe et brillestel med glas – der ikke kan gå i stykker, og som ikke bliver ridset.
Efter flere år med mange mislykkede forsøg og et væld af tests med såvel materiale som en måde, som brillerne kunne serieproduceres på, præsenterer Christoph Eggers i 2008 en prototype på Gloryfy brillerne på OPTI, og i 2010 – efter mange års udvikling – kunne Gloryfy Unbreakable endelig sættes i produktion.
De første år rummede kollektionen udelukkende solbriller, men i 2016 introducerede man GX Collection af briller med optiske glas, hvor alt – selv glassene – er fremstillet af polymer NBFX™.

Optikerne kan vælge at lade os sætte et Glorify-glas i stellet eller selv sætte et almindeligt glas i – Allan Jensen

Lysregulerende glas

”Materialet – en polycarbonat med specielle egenskaber – fik Christoph Egger naturligvis patenteret,” fortæller Allan Jensen, der slår fast, at de optiske glas er en klasse 1 med en abbe værdi på 44.
”For Christoph var også helt bevidst om, at dårlige briller med dårlige linser ikke holder, selv om de er ”unbreakable”.
Glassene i solbrillerne er gennemfarvede og derefter støbt. Dermed opstår der ingen hvide ridser i solbrilleglassene, kontrast- og farvegengivelse er optimal, og de fås med glas, der regulerer sig selv efter styrken af lys. Når det gælder de optiske glas, fås de – som alle andre optiske glas – i flere variationer med og uden glidende overgang og i alle styrker.
”Optikerne kan vælge at lade os sætte et Gloryfy-glas i brillerne, eller de kan vælge selv at sætte et almindeligt glas i Gloryfy-stellet. Det fungerer også fint,” forklarer Allan Jensen, der dog tilføjer, at en del af fleksibiliteten naturligvis ryger, hvis man sætter et almindeligt glas i brillen.

Samarbejde med Audi

”Ikke mindst sportsfolk har kastet deres kærlighed på Gloryfy, og der fås briller og glas specielt udviklet til fx cykling, bjergbestigning og sejlsport,” lyder det fra Allan Jensen, der fortæller, at glassene i brillerne kan skiftes ud alt efter funktion, og at der kan tilkøbes ekstra linser.
”Faktisk er brillerne også optimale som eksempelvis kørebriller, fordi glassene ikke splintres, hvis man skulle blive udsat for et trafikuheld. Tværtimod kan de beskytte øjnene imod andre flyvende glassplinter fra ruder med videre. Det faldt Audi for, og de to indgik et samarbejde, så Audi i dag sælger Gloryfy briller udviklet til Audi.”

Allan Jensen har haft retten til at forhandle Gloryfy i tre år. Han brænder for brandet, og han fortæller, at man i Tyskland alene i 2017 fik 800 nye forhandlere.
”Christoph var med i en tysk udgave af ”Løvens hule”, hvor virksomheder, der er etableret, kan hente kapital til at ekspandere. Det fik han, og samtidig var der så mange mennesker, der så programmet og produkterne, og som ville have dem, at lageret på en uge var tømt for goggles.”
Det gav naturligvis Christoph Egger blod på tanden – og kapital – til at udvikle produkterne endnu mere.

Få øjnene op

Faktisk var det anden gang Christoph Egger fik hjælp af medierne. Første gang var i udviklingsfasen, hvor han forsøgte at skabe en brille med stor fleksibilitet, en rigtig optisk linse og en brille, der kunne masseproduceres.
”Han havde samarbejde med flere fagfolk, og den ene efter den anden kastede håndklædet i ringen. Et erhvervsmagasin fortalte historien, og dagen efter fik Christoph et telefonopkald fra en fabrik i Bayern, der var sikre på, at de kunne producere en maskine, der kunne fremstille brillerne. Og det kunne de,” fortæller Allan, der ikke er i tvivl om, at Gloryfy har en fremtid hos de danske optikere.

”Det handler bare om, at de for alvor skal få øjnene op for dem.”

31.05.24 Bestillingsfrist annoncer 03.05.24