Da COVID-19 ramte optikerbranchen

Onsdag den 11. marts blev en skæbnesvanger dag for den danske optikerbranche og mange andre sundhedsfaglige professioner.

af Per Michael Larsen – direktør i Optikerforeningen

Statsminister Mette Frederiksen bad på landsdækkende TV store dele af Danmark om at lukke ned – i første omgang i 14 dage – for at minimere smitten af corona. Det affødte en lang række spørgsmål fra Optikerforeningens medlemmer: Er det virkelig nødvendigt, hvad betyder det for min forretning og mine ansatte, og hvilke regler, skal jeg overholde?
Optikerforeningens bestyrelse, fagudvalg og sekretariat gik straks i gang med et intenst og omfattende arbejde for at klarlægge situationen – og ikke mindst få svar på, hvordan vi som branche skulle forholde os til denne undtagelsestilstand.
Sundhedsstyrelsen var ikke i tvivl og svarede, at de betragter os som en del af sundhedssektoren, og at optikere derfor kun kunne løse kritiske opgaver i tre måneder.
Det resulterede i et større detektivarbejde for at få defineret, hvad kritisk betyder i vores profession. Optikerforeningens fagudvalg lavede anbefalinger, der konkretiserede Sundhedsstyrelsens generelle vejledninger. Sideløbende arbejdede sekretariatet på at få styr på Folketingets mange hjælpepakker, ligesom der i disse ekstraordinære uger blev sendt nyhedsbreve ud dagligt på mail, publiceret relevante opslag i vores Facebook-gruppe og medlemsnet.dk blev opdateret i takt med udviklingen.

”Vi kan forhåbentlig se frem til almindelige arbejdsdage og forøget aktivitet i butikkerne i fremtiden.”

Lige nu er optikerbranchen meget tæt på normale tilstande, og vi kan forhåbentlig se frem til almindelige arbejdsdage og forøget aktivitet i butikkerne i fremtiden.
I Optikerforeningen fortsætter vi selvfølgelig med at have fokus på det sundhedsfaglige og politiske arbejde for at hjælpe vores medlemmer bedst muligt – og på alle vores andre vigtige opgaver.
Forårsnummeret af OPTIKEREN er netop udkommet med spændende og vigtige artikler, der vidner om, at der også er en hverdag efter corona. Om den nogensinde bliver den samme, ved jeg ikke. Men vi lover, at Optikerforeningen fortsat er der for dig.
Mange hilsner,
Direktør i Optikerforeningen