Dansk brillekæde vender skuden

Oven på konkursen i efteråret 2017 har den danske brillekæde CrossEyes gennemgået en stor rekonstruktion. Det har betydet farvel til franchisetagere og det engelske marked, og den nye konstruktion har vist sig at give øget omsætning.

Branchenyhed

CrossEyes er et dansk brillekoncept med egne speciallavede design samt fokus på gennemskuelige priser på briller og kontaktlinser. Virksomheden blev etableret i 2010 og har i dag 10 butikker fordelt over hele Danmark.

CrossEyes vender tilbage til den oprindelige kultur og lukker sine butikker i udlandet for at koncentrere sig om de danske forklarer Søren Møller, CEO i CrossEyes

“Det er det bedste, der er sket for kæden.” Paradoksalt nok er det sådan, Søren Møller, CEO i CrossEyes, beskriver den gennemgribende rekonstruktion, brillekæden har været igennem det seneste år. For selvom konkursen i efteråret 2017 var en hård periode, har den også været en øjenåbner for direktøren.
“Da jeg startede CrossEyes i sin tid, var det med masser af hjerteblod og et oprigtigt ønske om at forandre branchen. Men det fokus mistede jeg undervejs, fordi det pludseligt kom til at handle om flest mulige prikker på landkortet. Derfor var den her turnaround nødvendig,” siger Søren Møller.
CrossEyes er gået fra 24 butikker i Danmark og England til 10 butikker i Danmark, og siden rekonstruktionen i efteråret er omsætningen øget med 30 procent, ligesom brillekæden har solgt 22 procent flere briller i 2018.

Tilbage til CrossEyes-kulturen

Ovenpå konkursen bestod den gennemgribende rekonstruktion først og fremmest i lukning af alle udenlandske butikker. Ifølge Søren Møller var det nemlig her, brillekæden mistede sin kurs. CrossEyes har også sagt farvel til størstedelen af deres franchisetagere for i stedet at åbne egne butikker.
“Vi vil sikre os, at vores butikker har den rigtige CrossEyes-kultur, for det er den, der giver glade medarbejdere og glade kunder. Udover at åbne flere egne butikker kommer vi også til at introducere et helt nyt membership-koncept for at værne mere om vores loyale kunder,” siger Søren Møller.

Nye visioner

CrossEyes forventer at slutte andet halvår af 2018 med en positiv driftsomsætning, og i 2019 regner Søren Møller med et årsregnskab i plus.
”Vi har uden tvivl stadig store ambitioner om udlandet, men lige nu er fokus på Danmark,” siger direktøren, der også har ændret sine visioner for CrossEyes. Hvor målet førhen var at åbne 300 butikker inden for fem år, er planen nu at udvide med tre-fire butikker i løbet af 2019 og forhåbentligt nå op på 30 butikker i Danmark i 2022.