Dansk optometri er med helt fremme

European Council of Optometry and Optics (ECOO) har netop offentliggjort en ny udgave af deres Blue Book baseret på data fra 22 europæiske medlemslande samt 9 ikke-medlemslande i Europa. Og dansk optometri er med helt fremme på en lang række vigtige områder, fortæller direktør i Optikerforeningen Per Michael Larsen.

Af Lone Helleskov Foto: ECOO, m.fl.

BAG OM BLUE BOOK

Blue Book udgives af ECOO og er netop udkommet for 4. gang. Med udgangspunkt i data fra 22 ECOO-medlemslande og 9 ikke-medlemslande sammenligner rapporten optometri og optik på tværs af Europas grænser, lige fra professionernes størrelse og sundhedsfaglige rolle i samfundet til uddannelse, lovgivning, antallet af optikere og optometrister, butikker, kontaktlinse- og brillebrugere, etc.

”Det er vores håb, at Blue Book 2020 kan være med til at give politiske beslutningstagere et klart billede af efterspørgslen på synspleje samt en status på optometri og optik i hele Europa. Samtidig er rapporten også en værdifuld ressource for vores medlemmer, som vi har et tæt samarbejde med om harmonisering af kliniske og uddannelsesmæssige retningslinjer, påpeger ECOO’s president Cindy Tromans.
Det er 4. gang ECOO udgiver Blue Book.

Blue Book 2020 sammenligner optometri- og optikprofessionerne i Europa lige fra optikernes og optometristernes sundhedsfaglige arbejdsområder til antallet af optikere og butikker pr. 10.000 indbyggere.

”Det er den største og mest omfattende rapport i ECCO’s tid og et meget vigtigt arbejdsredskab i kampen for at sikre befolkningen i hele Europa et bedre syn,” sagde ECOO’s president Dr. Cindy Tromans på den netop afholdte videokonference, der gik i dybden med de vigtigste emner i Blue Book 2020.

Optikerforeningens direktør Per Michael Larsen varetager de danske medlemmers interesser i ECOO og påpeger, at der er flere fokusområder og nøgletal, man som optiker og optometrist eller ansat i branchen kan have stor fordel af kende.

”Overordnet kan vi konstatere, at danske optikere og optometrister er særdeles godt med, når det gælder syn og synspleje” siger Per Michael Larsen og henviser til, at Danmark sammen med lande som Sverige, Norge og Tyskland befinder sig i den såkaldte kategori 3, som er det næsthøjeste niveau i Europa.

Per Michael Larsen fremhæver disse 6 områder i Blue Book 2020 som særligt interessante for danske optikere sammenlignet med den seneste udgave, der udkom i 2017:

Synstest i praksis

Et af de spørgsmål, Blue Book går i dybden med er synsundersøgelser. Her bliver der spurgt ind til, hvilken profession der udfører synsundersøgelser i de europæiske lande. Her udmærker Danmark sig sammen med Norge, Tyskland og England ved at være blandt de otte lande, hvor det er optikere/optometrister, der udfører flest synsundersøgelser, mens det i Frankrig primært er øjenlæger, der tager sig af opgaven.

Behandling i praksis

I Danmark er der kun ganske få behandlinger, optikere og optometrister ikke må udføre – nemlig at benytte diagnostika eller udskrive medicin til behandling af øjensygdomme.

”England er det eneste land i Europa, hvor optometrister må igangsætte behandling af øjensygdomme med lægemidler. Men på nordisk plan er vi i Danmark de eneste, der ikke har tilladelse til at benytte diagnostika, så det er et af de områder, vi arbejder med i Optikerforeningen både nationalt og internationalt,” påpeger Per Michael Larsen.

Børn og syn

Blue Book 2020 beskæftiger sig for første gang med børn og syn, og her er det ifølge Per Michael Larsen værd at bemærke, at Danmark hører til blandt de lande, hvor det er muligt at tilbyde en synstest til børn uden en særlig uddannelse. Dog må danske optikere og optometrister ikke tilbyde førstegangsudlevering af briller, før mindre børn har været til kontrol hos en læge eller øjenlæge.

Briller og kontaktlinser

Da Blue Book udkom sidste gang i 2017, var brug af briller og kontaktlinser et af de områder, hvor danskerne skiller sig markant ud i forhold til nogle af de lande, vi normalt sammenligner os med. Og det er også gældende i 2020-udgaven, hvor antallet af kontaktlinsebrugere ser således ud:

• Danmark 10 %
  • Sverige 30 %
  • Holland 25 %

Og antallet af brillebrugere ser således ud:

• Danmark 60 %
  • Sverige 40 %
  • Holland 50 %

Hvor mange optikere/optometrister og øjenlæger?

Et andet hovedområde i Blue Book 2020 er antallet af optikere og optometrister pr. 10.000 indbyggere samt antallet af øjenlæger pr. 10.000 indbyggere.

Her er Danmark det land i Europa med flest optikere/optometrister – helt nøjagtigt 5,29 pr. 10.000 indbyggere, mens vi har 0,5 øjenlæge pr. 10.000 indbyggere.

Til sammenligning er tallene for vores nordiske naboer:

• Finland 2,87 optometrister 0,88 øjenlæge
  • Norge 2,82 optometrister og 1,04 øjenlæge
  • Sverige 2,55 optikere og 0,79 øjenlæge

Det land i Europa, der minder mest om Danmark, er Tyskland med 5,18 optometrister og 0,49 øjenlæge pr. 10.000 indbyggere.

Antallet af butikker

Når det kommer til antallet af butikker, ligger Danmark på 1,11 butik pr. 10.000 indbyggere, hvilket er lige midt i feltet sammenlignet med vores nordiske naboer, hvor tallene ser således ud:

• Sverige 0,91
  • Norge 1,15
  • Finland 1,22

Til sammenligning har Tyskland 1,4 optikerforretning pr. 10.000 indbyggere.
Du kan læse hele Blue Book 2020 her

31.05.24 Bestillingsfrist annoncer 03.05.24