Der skal hele tiden ske noget

Fie Blume er drevet af at skabe og har netop investeret i sin femte butik. Hendes eventyr som virksomhedsejer bygger ikke på lange, forkromede mål men på den helt rigtige mavefornemmelse. Og når den er der, slår hun til.

AF KRISTINE BUSKE

BLÅ BOG

NAVN: Fie Blume.

ALDER: 39 år.

UDDANNELSE: Optiker.

JOB: Indehaver af Optik 16, Optik 28, Sundhedscentrets Optik, Optik Amager og Ken Briller.

PRIVAT: Bor i Køge med sine tvillingedrenge på 13 år og sin kæreste. I sin fritid er hun aktiv med tennis og løb og står på ski.

Fie Blume startede Sundhedscentrets Optik Faxe i 2014, Optik 28 Præstø i 2017, Optik 16 Haslev i 2019, Optik Amager i 2020 og har netop købt Ken Briller i Køge.

Hvad er din forretnings DNA, og hvordan adskiller du dig fra konkurrenterne?

Vores koncept bygger udelukkende på kundeservice. Vi er ikke optagede af salgstal, men fokuserer på, at der er tid til kundens behov fra start til slut. Derfor tilpasser vi også hele tiden sortimentet til vores kunder og bestiller gerne stel hjem, hvis de ønsker det.

Hvad fik dig til at åbne butik nummer to, og hvilke overvejelser har du gjort dig?

Jeg elsker at bygge noget fra bunden, det er en spændende proces. Der skal helst ske noget, og jeg søger hele tiden udfordringer, derfor er én butik ikke nok. Jeg ville gerne udbrede vores gode service i flere byer.

Hvad har udfordringerne været?

Jeg kan af gode grunde ikke klone mig selv, så jeg har ledt efter de rette ansatte, som kan behandle kunderne, som jeg ønsker det og både er i stand til at sælge og inspirere, så kunden oplever at få noget ekstra med hjem. Men det betyder også, at jeg har været nødt til at uddelegere meget ansvar og trykke på pyt-knappen. For jeg kan ikke have en finger med i det hele.

Hvad er fordelene?

Min hverdag er ikke ens, og jeg bliver hele tiden udfordret. Vi er blevet et større team, som kan sparre og bruge hinanden på tværs af butikkerne. Samtidig giver det vores kunder flere muligheder, når de har en paraply af butikker at vælge i mellem. Vi kan høre, at nogle kunder fortæller videre om os, hvis de fx har en moster, som bor i en anden by, vi også er i. På den måde skaber det en synergi med mange fordele for både forretningen og kunderne.

Giver to butikker dobbelt så meget arbejde?

Det gør det. Og mere til. For du kan ikke være begge steder på én gang, men du ønsker at være lige så meget til stede i butik 2, som du var i butik 1. Samtidig er der dobbelt så mange ansatte, dobbelt husleje og dobbelt så mange regninger. Men det er også det game, der driver mig.

De tre bedste råd til dig, der drømmer om at åbne endnu en butik

1.Følg din mavefornemmelse – vær altid tro mod dig selv.

2.Giv ansvar fra dig og accepter, at dine medarbejdere nogle gange gør tingene anderledes, end du ville have gjort.

3.Find det rette team.

Hvad har du lært af at åbne en butik mere?

Jeg har været igennem en personlig udvikling, hvor jeg har lært mine egne forcer og begrænsninger at kende. Jeg er ikke så struktureret og brainstormer meget i hovedet hele tiden. Derfor har det været nødvendigt for mig at ansætte medarbejdere, der kan hjælpe mig med at skabe strukturen.

Hvordan fandt du ud af, hvor næste butik skulle ligge?

Jeg vil gerne holde mig til mit eget område på Sydsjælland, hvor jeg har et godt netværk – derfor har jeg valgt Faxe, Haslev og Præstø. Køge og Amager skiller sig lidt ud, fordi jeg her opkøbte eksisterende butikker, hvor jeg så muligheder for, at vi kunne bidrage til kunderne.

Har du samme sortiment i begge butikker?

Nej, vi tilpasser sortimentet til kunderne i alle byerne. Nogle af mainstreammærkerne går igen, men ellers det forskelligt, hvad kunderne ønsker. Mine ansatte handler selv varer ind i deres butikker, fordi det er dem, der kender kunderne bedst og ved, hvad de vil have.

Er du medlem af et indkøbsfællesskab?

Ja, Optik Team, der forhandler priser til os, og vi bruger dem også til sparring omkring markedsføring. Vi tager også med på deres ærlige messer. Det er et rigtig godt hovedkontor, som hjælper os med mange ting.

Hvad kræver det at få succes?

Verdens bedste ansatte. Uden tvivl. Du kan ikke skabe en god forretning uden dygtige medarbejdere, der brænder for det samme som dig selv. Jeg bliver helt høj, når mine medarbejdere selv tager initiativ til nye ideer og tiltag og på den måde tager ejerskab over butikken. For det er sammen, vi skaber succes, det kan jeg ikke gøre alene.

Hvad kan holde dig vågen om natten?

De ansatte. De holder mig meget mere vågen end økonomi. Jeg vil vildt gerne, at de har det godt. Kan jeg mærke, at de melder sig syge hele tiden eller ikke trives, så gør jeg, hvad jeg kan for at løse det.

Dit ønske for fremtiden?

Jeg har netop købt mine femte forretning Ken Briller i Køge pr. 1 februar, fordi jeg så en god mulighed. Generelt handler jeg altid ud fra min mavefornemmelse – ser jeg en interessant mulighed, slår jeg til. Derfor har jeg ikke store drømme for fremtiden, de opstår hen ad vejen.