E-learning – er du klar ?

Optikerforeningens fagudvalg er i gang med at udvikle en række forskellige efteruddannelsesaktiviteter, som gør det nemmere at tanke op med ny viden i en travl hverdag. Aktiviteterne ligger nemlig online, og du kan tilgå dem fra klinikken eller hjemme fra stuen – lige når det passer dig.

Af Heidi Buchholt – formand for Optikerforeningens fagudvalg

OPTIKERFORENINGENS FAGUDVALG
Fagudvalget er et udvalg i Optikerforeningen, hvis formål er at udvikle optometri som profession ved at fremme og styrke arbejdet med evidensbaseret klinisk praksis – bl.a. gennem relevant og professionsrettet efteruddannelse samt udvikling og opdatering af kliniske retningslinjer. Fagudvalget består af:
Heidi Buchholt, M.Sc. Optom., chef for klinisk udvikling hos Louis Nielsen, formand for Optikerforeningens fagudvalg
Kjersti Lindblad, M.Sc. Optom., MPH, lektor på Københavns Erhvervsakademi – professionsbacheloruddannelsen i optometri
Birte Bay, Cand.Scient.San., optometrist hos Øjenlægernes Center i København
Anne Herborg, Cand.Scient.San., adjunkt på Erhvervsakademi Dania – professionsbacheloruddannelsen i optometri
Bo Lauenborg, optometrist hos og med-ejer/leder af Kontaktlinse Instituttet i Århus

I mange år har Optikerforeningens efteruddannelsestilbud primært bestået af forskellige former for aftenkurser afholdt på landets uddannelsesinstitutioner for optometri og synsvidenskab. Kurserne har været til stor glæde for mange, fordi formatet bl.a. giver mulighed for at gense gamle kollegaer, se de kommende generationer af optometrister og at pleje og udvide sit netværk over en kop kaffe. Nu bliver formatet udvidet med andre, mere fleksible tilbud.
”En travl hverdag og geografiske udfordringer kan forhindre optometrister i at møde op til et traditionelt aftenkursus på Dania eller KEA. Derfor er tiden inde til at udbyde forskellige online-aktiviteter, som man kan gennemføre hjemmefra eller på jobbet, når der er en stille stund,” siger formand for Fagudvalget, Heidi Buchholt.
”I øjeblikket arbejder vi på at lægge powerpoint præsentationer med lyd samt små videoklip med demonstrationer fra klinikken ind på medlemsnettet, så medlemmerne kan tilgå dem, når de ønsker det. Nogle af aktiviteterne giver CET-point, andre gør ikke. Det vigtige er dog ikke, om alt giver point, men at man lærer noget. Et lille selvstændigt videoklip der fx viser, hvordan man kan fjerne en misplaceret kontaktlinse, giver ikke CET-point, men kan være nyttig viden for rigtig mange. Vil man derimod gerne gå mere i dybden med et emne og optjene CET-point, kan man fx se en lidt længere præsentation og efterfølgende svare på tilhørende spørgsmål,” forklarer Heidi Buchholt.
Fagudvalget er også ved at undersøge, hvad et webinar kan – og ikke kan, og om det kunne blive en del af den digitale værktøjskasse. I forbindelse med de traditionelle aftenkurser vil der af og til være mulighed for at deltage både fysisk og virtuelt for at få så mange som muligt med. Når det sker, vil aftenkurset kun blive afholdt ét sted i landet.
Hvis du vil vide mere, kan du logge ind på medlemsnettet og kigge under fanen ”Viden og inspiration / e-learning”. Her kan du se de nye efteruddannelsesaktiviteter, der bl.a. arbejder med emner som:

• Fundusanalyse
  • Demonstrationsvideoer fra kontaktlinseklinikken
  • Kliniske fund efter cataract-operation – hvad er normalt, og hvad skal der reageres på?
  • Kliniske fund efter refraktiv kirurgi – hvad er normalt, og hvad skal der reageres på?
  • Journalføring

Der vil løbende blive lagt nye præsentationer, videoer, etc. ind.