Er du en god brillestylist?

Stylist og indehaver af STYLECHANGE Liselotte Thygesen har en mission. Hun vil lære danske kvinder at bliver den bedste udgave af dem selv og fremhæve deres stil med det rigtige tøj og briller. Hun er aktuel med bogen ”Bliv din egen stylist – en guide til kvinder i alle aldre og størrelser” og laver også kundeevents i forretninger med fokus på brillestyling og øget salg. Her får du hendes bedste råd til, hvordan du bl.a. bliver en god brillestylist.

af Lone Helleskov – foto: Jakob Mark photography og Michael Berg

Liselotte Thygesens nye bog indeholder et udførligt brilleafsnit, og som optiker er det muligt af få bogen til salg i sin forretning, så kunden kan få de gode tips til styling med hjem.

De fleste optikere, optometrister og optikerassister oplever dagligt, at kunden spørger ”Klæder de mig?” Derfor er det nødvendigt, at du som ekspert kan lytte, rådgive og finde den perfekte brille til kunden, da den er en vigtig del af et look.
Liselotte Thygesen understreger, at kundens personlighed har stor betydning for valget af briller. Og som salgsperson er det selvfølgelig vigtigt at spørge ind til kundens ønsker.
”Du kan fx spørge kunden, om hun gerne vil skille sig ud? I givet fald kan en markant brille i en skarp farve, f.eks. rød eller grøn, være en mulighed. Ønsker kunden derimod en mere neutral stil, vil en diskret brille være god”, råder Liselotte Thygesen.
Hun tilføjer, at det også kan være en god idé at tilbyde kunden flere forskellige briller at skifte imellem og på den måde understrege eller ændre look.
Ifølge stylist Liselotte Thygesen er det optimale at tage udgangspunkt i, hvilke farver der klæder kunden, størrelse og form på næse, øjne og kinder, personlighed, stil og ikke mindst ansigtsform, når der skal vælges nye briller.
Som stylist arbejder hun med 6 forskellige ansigtsformer, som du med fordel kan tage udgangspunkt i, når du skal hjælpe kunden med det perfekte brillevalg.

Liselotte Thygesen bog ”Bliv din egen stylist” er en guide til kvinder i alle aldre og størrelser, og indeholder en trin-for-trin guide med de bedste råd til at skabe en basisgarderobe i farver, der klæder, fremhæver formerne på smukkeste vis og finder de briller, der klæder en allerbedst.

Stylistkursus & event i din butik

I sin virksomhed STYLECHANGE tilbyder Liselotte Thygesen undervisning, kurser og events. Hun har bl.a. været arrangør af events til butiksindehavere, der ønsker at give kunder og ansatte en særlig oplevelse og dermed også et mersalg. Eventen varer typisk 3-4 timer og tilbyder bl.a. kunderne en unik mulighed for at høre foredrag om de nyeste trends, personlig brillestyling, køb af briller, små happenings og et møde med indehaveren. Målet er mersalg og fuld pris for varerne.
Flere store brillekæder har også brugt Liselotte Thygesen på kurset ”Bliv brillestylist” til optikerassistenter. Kurset byder på undervisning i en blanding af teori og praksis med fokus på emner som valg af brille ud fra ansigtsform, farver og farvevalg, mersalg gennem service, etc. Stylistkurser og events har hun gennemført med succes hos flere store kæder. Se mere på stylechange.dk
Du kan møde Liselotte Thygesen på Optometrikonference ´19 søndag kl. 14.15. Her giver hun bl.a. sine bedste stylingtips videre og fortæller om mænd og kvinders indkøbsmønstre.