Er du kommet i læsebrillealderen?

De mørke eftermiddage og aftener er for alvor på vej. Og det betyder også, at mange danskere oplever, at de har brug for læsebriller. Optikerforeningen kører lige nu en kampagne i medierne og på Facebook med fokus på læsebriller. Læs den første artikel her.

Af Lone Helleskov Foto: UNSPLASH

Har du oplevet, at du er begyndt at få det sværere ved at tyde bogstaverne, når du læser eller studerer varedeklarationen i supermarkedet? Og er du måske også nødt til at holde avisen eller mobilen ud i strakt arm for at kunne se helt tydeligt? Kan du nikke genkendende til disse situationer – og er du over 40, kan det være de første tegn på, at du har brug for læsebriller.
”Med alderen mister linsen i øjet gradvist sin elasticitet, og derfor bliver det sværere for dig at fokusere på fx bogstaver i en bog eller på din telefon”, fortæller optiker og direktør i Optikerforeningen Per Michael Larsen.
Mere end 70 procent af danskerne oplever at få synsproblemer, og derfor er det vigtigt at få tjekket synet jævnligt, lyder opfordringen fra Optikerforeningen.

Der er flere symptomer på, at du kan have behov for læsebriller

Hovedpine – hvis du let får ondt i hovedet og føler, at dine øjne hurtigt bliver trætte, kan det være tegn på, at du har behov for læsebriller.

Sløret syn – hvis du kniber øjnene sammen og skal anstrenge dig, nå du fx læser en brugsanvisning, tråder en nål eller laver andet præcisionsarbejde, er det sandsynligt, at du har brug for læsebriller.

Dine øjne løber i vand – hvis du ikke ser helt tydeligt, vil dine øjne komme på overarbejde, når du læser eller ser tekster på TV, og denne overanstrengelse kan være årsagen til de generende tårer.

Hvis du tror, du har behov for læsebriller, er det altid en god idé at få tjekket dit syn hos optikeren. På den måde sikrer du, at du får den korrekte styrke i glassene – og udelukker, at der ikke er andet i vejen med dit syn.

Når du har passeret de 40, anbefaler Optikerforeningen, at du får taget en synstest hvert andet år.

31.05.24 Bestillingsfrist annoncer 03.05.24