Er du til rød eller rosé?

Det er højsæson for solbriller – og masser af lækre designs at vælge imellem. Men vidste du, at der er meget stor forskel på, hvilken farve glas du skal vælge? Det afhænger i høj grad af, hvad du skal bruge brillerne til. Her får du en farveguide til solbrilleglas og et rigtig godt råd: Lad din optiker hjælp dig, inden du investerer i nye solbriller.

Af Lone Helleskov

GRØNNE GLAS har en kølig tone og er en god allround-farve. De nedtoner det blå lys, reducerer blænding og bevarer samtidig farvebalancen. Grønne glas forbedrer også kontrastevnen og egner sig til langt de fleste aktiviteter som fx en dag på havet eller golfbanen.
BRUNE GLAS er med sin varme og behagelige tone en god allround-farve. De fjerner det blå lys og øger kontrasten, hvilket fx gør dem særdeles egnet til bilkørsel og aktiviteter i naturen.
GULE OG ORANGE GLAS har en varm tone, øger kontrasten og fremhæver detaljer. De er velegnede til ski- og cykelsport samt gode til kørsel under dårlige lysforhold. Du skal være opmærksom på, at de kan være for lyse til brug i meget skarpt lys.
ROSÉ OG RØDE GLAS har et meget varmt skær og giver skarpere kontraster under dårlige lysforhold end gule glas. Den røde farve egner sig fx godt til dårlige lysforhold i skoven men er ikke mørk nok til skarp sol.
GRÅ GLAS giver en kølig tone, der virker balancerende og er god til de fleste aktiviteter fx løb og bilkørsel samt ophold ved vandet, da de bevarer farveforskellene.
BLÅ GLAS giver en kølig tone og nedsætter kontraster. Men da blåt også er det mest generende lys for øjet, er blåtonende glas ikke supervelegnede til solbriller.

HUSK ALTID AT BURGE SOLBRILLER MED 100 % BESKYTTELSE MOD SOLENS UVA- OG UVB-STRÅLER, SÅ PASSER DU PÅ DINE ØJNE – UANSET HVILKEN FRAVE GLAS DU VÆLGER.