Et kundeevent kan booste dit salg

Færre kunder og mistet salg. Det har været hverdagen de sidste måneder, hvor optikerforretninger ofte har stået tomme på grund af coronakrisen og i perioder har været tvunget til at lukke delvist ned.

Af Redaktionen

Men der venter forhåbentlig en lysere tid forude, når forretningerne igen for alvor skal i gang. Her kunne det være en god idé at planlægge et kundeevent – måske allerede i efteråret, hvor der forhåbentligt er kommet mere ro på tilværelsen, og kunderne igen er klar til at købe nye briller.
En aften med en brillestylist og fx en stelleverandør kan være en god måde at booste dit salg og give dine kunder en helt særlig oplevelse – og så styrker det dit omdømme og dine relationer i lokalmiljøet. Går hele medarbejderstaben sammen om at løfte opgaven, bliver det et projekt, som kan være med til at styrke sammenholdet i butikken og finde optikerteamets motivation frem igen. Så find kreativiteten frem, tænk i konkurrencer og smagsprøver fra samarbejdspartnere i lokalområdet og pynt butikken flot op, så I klar til at give kunderne en mindeværdig oplevelse.
Stylisterne Lise Lotte Thygesen fra www.stylechange.dk og Pia Breum fra www.specula.dk har begge erfaring med events i optikerforretninger.

5 gode råd til et succesfuldt event

1. Book en stylist i god tid og undersøg muligheden for at invitere en leverandør til at vise sin kollektion frem.
  2. Markedsfør eventet gennem en spændende annonce, plakater, flyers, den lokale avis eller de sociale medier. Husk at gøre det i god tid – minimum tre uger før eventdagen.
  3. Involver butikkerne i dit lokalområde både for markedsføring og ift. sponsorgaver. Gå fx sammen med en lokal bager, et lokalt bryggeri eller noget tredje, som kan tilbyde smagsprøver.
  4. Sørg for en let anretning som tapas eller små sandwich til dine gæster.
  5. Forbered goodibags og lav nummererede billetter til udlevering, som kan bruges til konkurrencer.