Find medarbejdere, der er dygtigere end dig selv

Mads Seerup sætter sig altid ambitiøse mål. Han var kun 28, da han åbnede sin første butik i Kolding med målet om en dag at opnå fem butikker. Han øver sig fortsat på at slippe kontrollen, og har lært, at det er forskellighederne i teamet, der styrker forretningen.

AF KRISTINE BUSKE FOTO: SEERUP OPTICS

BLÅ BOG

NAVN: Mads Seerup.

ALDER: 39 år.

UDDANNELSE: Optiker fra Optikerhøjskolen, Randers.

JOB: Ejer af SEERUP Optics i Kolding og Herning.

PRIVAT: Bor i Herning sammen med Louise Seerup, der også er optiker. Sammen har de Villum på 10, Ellie på 7 og Evie på 1 år. I sin fritid dyrker han fodbold og golf.

Mads Seerup startede SEERUP Optics i Kolding i 2010 og åbnede en ny butik i Herning på 10-årsjubilæums-dagen i 2020.

Hvad er din forretnings DNA, og hvordan adskiller du dig fra konkurrenterne?

Vores koncept bygger på en abonnementsordning, vi kalder SEERUP FLEX, der betyder, at man får adgang til eksklusive mærker til priser, som de fleste kan være med på. Vores målgruppe er kunden, der går op i, at deres briller skal være noget særligt. Derfor har vi også indrettet butikken, så der er luft og plads til vores produkter. Vi vil gerne adskille os fra kæderne i både indretning og sortiment.

Hvad fik dig til at åbne butik nummer to, og hvilke overvejelser har du gjort dig?

Da jeg startede den første forretning i Kolding, var det med et langsigtet mål om at få 5 butikker. Derfor har jeg hele tiden vidst, at jeg skulle starte en forretning mere. Men der gik ti år, før jeg var klar til det både økonomisk og med det helt rigtige koncept, som var skalerbart.

Hvad har udfordringerne været?

Jeg kan godt have svært ved at slippe kontrollen, men det er du nødt til, når du åbner to nye butikker. Jeg har ansat en dygtig butikschef i hver butik, og resten af teamet ved, at det er de to, der træffer de daglige beslutninger. Jeg er stadig på gulvet, men det er vigtigt, at jeg giver mine medarbejdere plads til at sprede deres vinger, for jeg kan ikke være alle steder på én gang, og det er teamet, der skal drive butikkerne. Det er noget, jeg fortsat øver mig på.

Hvad er fordelene?

Idet jeg har fået opbygget et godt koncept med stærke teams i to butikker, har jeg fået tid til at fokusere mere på vækst og ledelse, som er det, jeg brænder for. Jeg kan også høre på kunderne, at de lægger værdi i, at vi har åbnet en butik mere.

Giver to butikker dobbelt så meget arbejde?

Ja, det giver mere arbejde, men man arbejder på en anden måde. Jeg har fyldt rigtig meget i butikken i Kolding og taget et kæmpe ansvar på mig. Men nu har mit dygtige team overtaget nogle af mine opgaver, så både de og jeg selv får mere plads i hverdagen.

Hvad har du lært af at åbne en butik mere?

Jeg troede naivt, at alle optikere var ligesom mig og brændte for det samme, som jeg gør. Men jeg er blevet klogere og har fundet ud af, at vi alle arbejder forskelligt, og derfor også tiltrækker forskellige typer af kunder. Det har fået mig til at fokusere mere på at sammensætte et blandet team i både alder, køn og DISC-profil.

Hvordan fandt du frem til, hvor din næste butik skulle ligge?

I Herning lå der i forvejen en butik med et lignende koncept som SEERUP FLEX. Men jeg kunne se, at vores koncept var mere fleksibelt for kunden, og derfor så jeg muligheder i at opkøbe butikken og bygge videre på det kundegrundlag, den havde.

Har du samme sortiment i begge butikker?

Der er eneforhandling på nogle af produkterne i de enkelte byer. Vi går efter eksklusivitet, når vi kan det.

Er du medlem af et indkøbsfællesskab?

Jeg er medlem af Optik Team. Jeg har tidligere været medlem af andre fællesskaber, men Optik Team har været det bedste match for mig. Jeg bruger lige nu kun deres indkøbsfordele, da vi varetager alt markedsføring og kommunikation selv. Nogle af mine leverandører var ikke medlem af Optik Team, men er blevet det, så jeg nu kan jeg spare penge på at handle med dem. Det er win-win.

De tre bedste råd til dig, der drømmer om at åbne endnu en butik

1. Hold privatforbruget nede og sørg for at betale af til banken.

2. Lyt til dine kunder og giv dem det, de vil have.

3. Vælg medarbejdere, der er dygtigere end dig selv.

Hvad kræver det at få succes?

Gode, dygtige og kvalificerede medarbejdere. Det er afgørende. Jeg kigger især efter medarbejdere der har et drive, er formbare og har lyst til udvikling. Jeg har brugt meget energi på rekrutteringsarbejdet og har fået sammensat mig et team af medarbejdere, som er dygtigere end mig selv. Det skal man ikke lade sig skræmme af, for det styrker kun butikken.

Hvad kan holde dig vågen om natten?

At afskedige medarbejdere. Det er man nødt til nogle gange, men det er benhårdt. Jeg er den flinke chef, der går langt for mine medarbejdere, men når grænsen bliver nået, er man også nødt til at sige fra. Der er det vigtigt for mig at give medarbejderne en god og fair afslutning.

Hvad er dine ønsker for fremtiden?

Først skal vi være færdige med renoveringen af den nye butik i Herning og have betalt af på den. Når vi er i mål med det, vil jeg gerne åbne en butik mere. Hvor det bliver, ved jeg ikke endnu.