Danmarks første bæredygtige optikerbutik

Danmark ligger i toppen, når det kommer til bæredygtige lande. Alligevel har vi aldrig før haft en bæredygtig optikerforretning. Men det er fortid nu, hvor Monkeyglasses Flagship Store er åbnet på Nørrebro i København.

Af Lone Helleskov Foto: robertsosis.dk

Butikken er bæredygtig fra top til tå – lige fra Monkeyglasses bæredygtige briller og miljøvenlige kontaktlinser til hyggelige genbrugsmøbler i den nye butik.

”Monkeyglasses har nu produceret brillestel af bomuldsfibre i 10 år. Vi har dygtige og engagerede forhandlere i 12 lande, og vi er meget glade for at se bæredygtighed blive langt mere centralt for forbrugerne. Men vi ved også, at både design og pris stadig er lige så vigtige faktorer for den kunde, der skal købe et par nye briller,” siger Morten Seaton, CEO hos Monkeyglasses.

Al interiør er enten genbrugsfund eller håndbygget af teamet bag Monkeyglasses.

Glassene er fremstillet af nedbrydeligt bomuldsmateriale, mens stellet er produceret i rustfrit, genanvendeligt stål. I samme ånd er brilleæsker og pudseklude lavet af henholdsvis genbrugspapir og plastikflasker.

Indehaverparret Maj-britt og Morten Seaton vil med virksomheden og den nye danske butik formidle budskabet om, at man kan ”Look good while doing good”. Og de håber at inspirere kollegaer i branchen til også at arbejde med og formidle det grønne budskab.

Klassisk dansk design møder moderne æstetetisk og skaber en både personlig og hyggelig atmosfære i forretningen.

”Vi har ikke udvidet vores kontor for at konkurrere med de mange dygtige forhandlere, der allerede har Monkeyglasses i deres sortiment. Vi har skabt et Flagship store, hvor vi kan vise det fulde potentiale af markedet for bæredygtige produkter med briller, men også vores Zero Waste accesories lavet af overskudsmaterialer fra vores produktion og vores brillevaskesæt med økologisk kokossæbe og håndbundet vaskebørste. Et komplet univers hvor miljøhensyn er en selvfølge,” fortæller Mai-britt Seaton, CEO & designer hos Monkeyglasses.

Monkeyglasses Flagship Store byder på en komplet portefølje af bæredygtige briller og miljøvenlige kontaktlinser.

Det er ikke kun sortimentet, der består af genbrug. Det gælder også indretningen. Indehaverparrets to sønner er henholdsvis tømrer og elektriker og med hjælp fra dem og et vennepar, som ejer en antikforretning, er det lykkedes at indrette butikken kun ved hjælp genbrugte og genanvendelige materialer, der enten er istandsat eller bygget fra bunden. Selv de mange grønne planter i butikken er arvestykker og aflæggere fra venner og familie.

Parret bag Monkeyglasses Mai-britt og Morten Seaton håber, at deres butik vil give deres kollegaer ny inspiration til at kommunikere det grønne budskab.

Indretningen er en hyldest til dansk møbeldesigns guldalder med reoler i mørkt træ, holdbare metaller som pianostrenge i messing og kvalitetshåndværk. Det er kombineret med moderne detaljer af genbrug, hvor rustne jernplader beklæder disken, og bygningens tidligere dobbeltdør til baggården, som bærer præg af mange års dansk vejr, nu er forfremmet til rumdeler og har fået lov til at bevare sin patina fra mange års dansk vejr. Butikken åbnede i oktober i år samtidig med Monkeyglasses 10 års jubilæum.

31.05.24 Bestillingsfrist annoncer 03.05.24