Fuld UV-beskyttelse selv med klare glas

Mange brillebrugere er klar over, at UV-stråling kan give alvorlige skader i øjnene, men ofte tager de ikke nødvendige forholdsregler til at beskytte deres syn.

Af ZEISS

Mange brillebrugere tror, at UV-beskyttelse kun er nødvendigt i ekstremt skarpt sollys, og selv da bruger mange af dem kun solbriller noget af tiden. Måske har de solbriller, men bruger dem aldrig, selvom almindelige briller ikke giver tilstrækkelig beskyttelse.
Derfor har ZEISS besluttet at gå et skridt videre, fremover vil alle ZEISS brilleglas i plast – både klare og farvede – have samme høje niveau af UV-beskyttelse, der er bedre end de gældende standardkrav for synskorrigerende brilleglas.

Vigtigt med fuld beskyttelse

De gældende branchestandarder som fx ISO 8980-3 angiver en bølgelængde på 380 nanometer som den øvre grænse for UV-beskyttelse i brilleglas. Det betyder, at indtil nu har de fleste brilleglas ikke givet fuldstændig beskyttelse af øjet mod højenergi UV-stråling, som er ekstremt potent ved bølgelængder i spektralområdet op til 400 nm, og som udgør en risiko for øjets sundhed. UV-stråling skader øjet og kan fremskynde dets aldring, sløre linsen og give “solskoldning” på hornhinden eller resultere i cancer på øjenlågene. Derfor er det så vigtigt med 100 % UV-beskyttelse.

Fremtidens brilleglas

For at give en bedre beskyttelse af øjnene og vævet omkring øjnene har brillebrugeren brug for brilleglas med UV-absorption over 380 nm og helt op til 400 nm for at opnå en omfattende beskyttelse. Det gælder også for klare brilleglas. UV-beskyttelse er ikke en indfarvning. Det er derimod resultatet af specielle filterteknologier i brilleglassets plastmateriale.
ZEISS UVProtect overvinder denne kløft – fra midt i 2018 leveres alle nye organiske ZEISS-mærkede brilleglas som standard med fuld UV-beskyttelse. Ligesom solcreme kan beskytte huden mod ældningstegn forårsaget afUV-stråling, så kan klare organiske ZEISS-brilleglas give UV-beskyttelse op til 400 nm.

Gå ikke på kompromis med dine kunders øjensundhed.