Globalt møde om UV-beskyttelse

Zeiss’ store globale arrangement for optikbranchen blev i år holdt på hovedkontoret i Tyskland og den lille norske ø Sommerøy uden for Tromsø. OPTIKEREN var med, da mere end 120 optikere, fageksperter, journalister, bloggere og influencers fra hele verden blev opdateret på den allernyeste viden om UV-stråling og dens skadelige virkning i og omkring øjet.

Af Lone Helleskov

Læs også ZEISS artiklen om “Fuld UV beskyttelse selv med klare glas”
Hvis du er medlem af Optikerforeningen kan du også læse faktuelle artikler om Zeiss’ nye brilleglas, UV- forebyggelse og skader samt interviews med ekspeditionens foredragsholdere på medlemsnet.dk under ”Kommunikation & kampagner”.

Startskuddet til årets Zeiss event ”Expedition ZEISS UVProtect 2018” lød i Tyskland med besøg på hovedkotoret og det imponerende optikmuseum i Oberkochen. Samtidig blev deltagerne introduceret til et tre dages fagprogram om UV-stråling og virksomhedens nyeste produkt: Brilleglas med fuld UV-beskyttelse
Anledningen til Zeiss’ globale event er, at brilleglasproducenten netop har indført det, de kalder fuld UV-beskyttelse i alle deres klare glas, og beskyttelsen er blevet hævet til 400 nanometer.
De gældende branchestandarder som fx ISO 8980-3 angiver en bølgelængde på 380 nanometer som den øvre grænse for UV-beskyttelse i brilleglas. Det betyder, at en del af de nuværende brilleglas på markedet ikke giver fuldstændig beskyttelse af øjet mod højenergi UV-stråling, som er ekstremt potent ved bølgelængder i spektralområdet op til 400 nm. Omkring 40 % af UV-strålingen i dagslys er mellem 380 og 400 nanometer. Disse lange UV-strålingsbølger trænger dybere ind i vævet og udgør derfor en potentiel risikofaktor for cancer. UV-beskyttelsen på de 400 nanometer i Zeiss’ klare glas er ikke en indfarvning men resultatet af specielle filterteknologier i brilleglassets plastmateriale.
Det faglige program bød på foredrag med verdens førende forskere og læger indenfor UV-beskyttelse og øjenskader. Fra MCGill University i Canada kom professor Miquel Burnier (MD, PhD, MSc, FRCSC) og talte om øjensundhed og UV-skader i og omkring øjnene, og hans budskab til salen var helt klart: ”Fortæl jeres kunder og alle I kender, at man skal beskytte sine øjne mod UV hver dag – året rundt. Og en af de letteste måder at forebygge øjenskader på er bl.a. ved at vælge brilleglas med fuld beskyttelse.”

De 120 deltagere brugte pauserne til at udveksle erfaringer og hygge sig med hinanden – og der blev grinet en del.
Klar til afgang. På bedste ekspeditionsmanér satte de 120 deltagere kursen fra Tyskland mod det nordligste Norge for at blive endnu klogere på UV-lys og ikke mindst de skader, solen kan forårsage i og omkring øjnene ved manglende beskyttelse.
Deltagere fra de mere end 20 lande herunder Sydafrika, Australien, Brasilien, Italien og Finland brugte også turen til faglige snakke om, hvad der rører sig i optikverdenen lige nu.

professor Miquel Burnier (MD, PhD, MSc, FRCSC) budskab til salen var helt klart: ”Fortæl jeres kunder og alle I kender, at man skal beskytte sine øjne mod UV hver dag – året rundt.”
Deltagerne fik mulighed for få taget billeder af deres ansigt med et UV-kamera, der kan afsløre hvor store skader strålingen allerede har forårsaget i ansigtet, som er det mest udsatte sted på kroppen. UV-stråling kan resultere i for tidlig aldring, pigmentforandringer og i værst fald cancer.
Med den nyeste teknologi fra Zeiss er det muligt at teste den nuværende UV-beskyttelse i briller- og solbriller – og deltagerne stod i kø for at finde ud af, om deres briller kunne godkendes efter de nye standarder.

Det er ikke tilfældigt, at Expedition ZEISS UVProtect 2018 fandt sted på den idylliske Sommerø, hvor man kan opleve midnatssol i maj – juli. Selv om solen ikke viste sig en eneste gang d. 21 juni på årets lyseste nat, er huden alligevel udsat for UV-stråler, hvilket mange mennesker ikke er klar over.

01.10.24 Bestillingsfrist annoncer 09.09.24