”Hvis du kan drømme det, kan du også gøre det”

Med en forkærlighed for klassisk, dansk design blandet med en legende og nysgerrig tilgang til det at designe briller, realiserede Malene og Claus Bellinger Diedrichsen for 15 år siden deres drøm og skabte brillebrandet Bellinger.

AF FREJA FREDSTED DUMONT FOTO: ANDERS BACH

Bellinger House består af tre ben:

1. Bellinger
Bellinger brillerne er legende og farverige i sit udtryk og henvendte sig oprindeligt til et kvindeligt publikum.
I dag er målgruppen alle dem, der kan lide at være farverige, levende og ønsker at skille sig ud – uanset køn og alder.
2. Blac
Blac er eksklusive, maskuline designerbriller, som revolutionerende er lavet af kulfiber forstærket med titanium, hvilket giver dem både styrke og lethed – og så produceres Blac som noget helt ekstraordinært i Danmark.
3. Entourage of 7
I 2013 blev Entourage of 7 en del af Bellinger House i samarbejde med den oprindelige stifter af mærket, Jakob Talbo. Entourage of 7 er luksusbriller baseret og påvirket af byen de stammer fra – nemlig Los Angeles. Som det stadigt skiftende og multikulturelle smeltedigel Los Angeles er, er brillerne fra Entourage of 7 det ligeså. Udtrykket i brillerne giver en ’californiavibe’, og man kan nærmest dufte havet fra Venice Beach og føle den amerikanske drøm, når man ser Entourage of 7 kollektionerne.

I dag står ægteparret bag Bellinger House, der er moderskibet for de tre mærker Bellinger, Blac og Entourage of 7 – og de kan som noget helt unikt blandt brilledesignere i landet skrive Made In Denmark på deres Blac brillekollektion.
”Jeg endte egentlig lidt tilfældigt i branchen. Oprindeligt arbejdede jeg som ansvarlig for det tyske marked i et møbelfirma – men jeg forelskede mig pladask, da jeg blev introduceret for brillebranchen,” siger Claus Bellinger og fortsætter:
”Dengang var det meget personligt både blandt kollegaer og konkurrenter – men også blandt kunderne. Det gav en familiær stemning i branchen, og det kunne jeg virkelig godt lide.”
”Vi lavede bare noget lir, sådan lidt for sjov”
Og kærligheden til briller er kun blevet større, siden det hele begyndte tilbage i 2003. Manden bag Bellinger House, Claus Bellinger, er nemlig en vaskeægte nørd, når det kommer til sit fag.
”Da min kone, Malene, og jeg for 15 år siden valgte at starte Bellinger sammen, var briller generelt meget kedelige. Da vi i 2003 kom med både pink og limegrønne briller, troede vi egentlig ikke, vi ville sælge vildt meget. Vi lavede bare noget lir, sådan lidt for sjov.”
Men det ”lir” blev startskuddet til Claus og Malene Bellingers succes med brillemærket Bellinger i flere af verdens lande.
”Jeg tror, at det blandt andet var den der lidt naive tilgang til tingene, der gjorde, at vi klarede os så godt fra start af. Vi ville bare gerne lave noget sjovt og anderledes med vores farverige Bellinger kollektion,” siger Claus Bellinger.

Inspiration fra en af Danmarks største designere

Når man kigger på Verner Pantons forskellige designermøbler og -lamper, er det ikke svært at få øje på, hvem der inspirerer Claus Bellinger.
Det er nemlig tydeligt, at Verner Pantons betagelse af stærke farver og materialer som plastik, stål og glasfiber går igen i Claus’ designtænkning af brillerne.
Når man træder ind i den 1100 kvadratmeter store, unikke Bellinger House bygning i Risskov nord for Aarhus centrum, mødes man af rå beton, store åbne rum og klassisk dansk design, der i sig selv er en æstetisk oplevelse. Under dette tag er alt samlet; lige fra design og kundeservice til administration, marketing og lager – samt hele produktionen af Blac brillerne.

Autodidakt succesmager

”Både min kone og jeg er egentlig begge handelsuddannede. Jeg arbejdede i flere år inden for beklædning og møbler og har altid interesseret mig meget for arkitektur og møbler.”
Men Claus fandt hurtigt ud af, at han kunne bruge sin passion for møbeldesign i brillebranchen – på trods af, at han ingen uddannelse havde indenfor design.
”Da jeg startede for 15 år siden, var det meget specielt at være autodidakt brilledesigner – men det var helt klart også en kæmpe fordel. Dengang var det enten designere eller brillefolk, der lavede brilledesigns,” siger Claus og fortsætter:
”Men for Malene og jeg var der ikke var nogle begrænsninger for, hvad vi kunne gøre. Vi havde ikke en eller anden designuddannelse eller manual, der sagde, at sådan må eller kan man ikke. Og det var et plus.”

Kærlighed til kulfiber

Næstefter Claus’ store passion for briller, er der noget andet, som ligger hans hjerte nært; nemlig kulfiber, som er materialet, der bliver brugt til at fremstille brillerne i Blac serien.
Det hele begyndte ved Claus Bellingers fascination af McLaren’s carbon-composite MP4-1 body, som rockede Formel 1 World på Silverstone i 1981. Belønningen for det dengang nye design var et gigantisk spring i styrke og robusthed, der revolutionerede racerbildesign.
”Jeg syntes, at materialet var så cool og maskulint, og det skulle bare være dét, som vores Blac serie skulle laves af.”
Det stoflignende, vævede kulfiber er sammensat af stærke grafiske vævninger. Strukturen giver briller lavet af kulfiber et moderne og råt udtryk samt en utrolig holdbarhed og lethed.
Materialet er dyrt, og det bruges blandt andet indenfor Formel 1, cykelsport, golf og i fly- og bådindustrien. Altså i brancher, hvor produkterne skal være lette og stærke. Prisen er så høj, fordi materialet er ekstremt svært at bearbejde. Normalt er materialet ikke justerbart, men Blac er verdens første justerbare kulfiberbrille – med et patent som bevis.
”Nu havde vi fået denne her fantastiske ide at lave kulfiberbriller – der var bare ingen producenter, der kunne lave dem. Så derfor måtte vi selv gøre det,” siger Claus.

Håndlavet i Riisskov

99 procent af brillefirmaer i dag designer kun brillerne og outsourcer derefter produktionen til lande som Italien, Japan, Frankrig, Kina eller Korea.
”Med Blac har vi et produkt, hvor vi i realiteten ikke har nogen konkurrence, fordi der ikke findes noget tilsvarende vores. Hver eneste brille er 100 procent håndlavet til hver kunde. Det kan tælles på under én hånd, hvor mange der har gjort os kunsten efter, og det er, fordi det er så svært,” siger Claus Bellinger og fortsætter:
”Det eneste, vores Blac produktion har med en normal brilleproduktion at gøre, er, når man skal samle brillen. Resten har intet med briller at gøre – det er totalt Georg Gearløs, den måde hvorpå vi arbejder med kulfiber.”

Det hele startede i en pizzaovn

Du kan ikke finde fremgangsmåden til at lave brillerne på hverken YouTube eller ved at slå op i en lærebog. Den måde, Bellinger House producerer Blac brillerne på, er på baggrund af den viden, de har opbygget og udviklet gennem 12-13 år.
Inde i det runde lokale, der stikker ud som en halvbue fra Bellinger House bygningen, finder de første spæde skridt af produktionen sted. Der hænger store ”stofruller” med kulfiber i det lille værksted. Her bliver kulfiberen efter en sirlig og helt præcis metode bearbejdet og lagt i forme, som skal opvarmes.
”Da vi begyndte i 2008, bagte vi vores briller i en pizzaovn, som vi havde købt af et pizzaria, og det var egentlig fint nok. Problemet var bare, at vi dengang ikke kunne kontrollere varmen 100 procent. Hvis temperaturen ikke passer, kunne vi smide en halv dags arbejde ud,” siger Claus.
Og der skal ikke meget til, før en dags arbejde kan skylles ud i toilettet. Hver medarbejder, der arbejder på udformningen af brillerne i forme, laver gennemsnitlig kun 5-20 par briller om dagen, afhængig af model. Og hvis der ikke er 100 procent styr på temperaturer, lim og vakuumindpakning, må brillerne kasseres.


Claus er selv med i hele designprocessen; lige fra udvælgelse af farver til forme og materialer.

”I dag laver vi mere eller mindre alt in house lige fra glas til stel til hængsler og skruer. På den måde undgår vi flaskehalse, hvis en producent i fx Italien pludselig ikke kan levere alligevel, og vi dermed bliver forsinkede.”
Det hårde arbejde har da også betalt sig, og fremtiden ser lys ud for det århusianske Bellinger House. Tyske Marcus Storck, der står bag det store cykelmærke Storck Bicycles, deler nemlig den samme interesse og passion for kulfiber, og har i flere omgange henvendt sig til Claus med idéer til samarbejde.
”Jeg skal ikke udelukke, at man i fremtiden kommer til at se os samarbejde med andre producenter, der også arbejder med kulfiber. Men jeg bliver inden for brillebranchen, for det er den, jeg elsker.” siger Claus Bellinger.
Se mere på brands of bellinger



ANSVARLIG UDGIVER

Optikerforeningen

Per Michael Larsen

St. Kongensgade 110 E, 2 – 1264 København K

Tlf. 45 86 15 33 | optikeren@optikerforeningen.dk

KOMMUNIKATIONSCHEF

Redaktør af OPTIKEREN

Lone Helleskov | tlf. 88 44 06 17 | lh@optikerforeningen.dk

ANNONCESALG

Jette Sterndorff-Jessen

Stibo Complete

Tlf. 76 10 11 47 | jsje@stibo.com

MEDIEINFORMATION

Download medieinformation på dansk

Download mediainformation in English

NÆSTE NUMMER

13.09.22 Bestillingsfrist annoncer 19.08.22