Intelligente solbrilleglas til alt slags vejr

Solbriller er ikke bare naturligt modetilbehør – de er også vigtige for vores sikkerhed. De beskytter mod uv-stråling, mindsker blænding og hjælper med til, at man kan se bekvemt i stærkt lys. Men det kan være svært at finde et par solbriller, som passer til alle situationer.

Af Lone Helleskov foto: PR

Bag om ZEISS

ZEISS-koncernen udvikler, producerer og markedsfører måleteknologi, mikroskoper, medicinsk teknologi, brilleglas, kamera- og biograflinser, kikkerter og produktionsudstyrbaseret på halvlederteknologi.

Virksomhedens løsninger indebærer kontinuerlige fremskridt inden for den optiske verden og er dermed med til at at forme den teknologiske udvikling.

I regnskabsåret 2016/17 genererede virksomhedens omtrent 27.000 medarbejdere en indtjening på ca. 5,3 milliarder euros.

Se mere på www.zeiss.dk/vision

Vores nordiske vejr skifter hurtigt, og solbrilleglas bliver derfor let for mørke i overskyet vejr og for lyse i stærk sol. Det er ikke blot irriterende at skulle tage dem skiftevis af og på, men det udgør også en sundhedsrisiko; hver gang du tager solbrillerne af, bliver dine øjne udsat for uv-stråling.

Fra mørk til mørkere

Zeiss har netop introduceret ZEISS AdaptiveSun, en ny type solbrilleglas, som automatisk tilpasser farvemætheden efter vejret. Glasset går fra mørkt i svagt lys til endnu mørkere i stærkere lys. Og det går hurtigt – det bliver mørkere på bare 18-38 sekunder! I overskyet vejr absorberer ZEISS AdaptiveSun op til 60 % af lyset. I stærkt sollys bliver de meget mørke og absorberer op til 97 % af lyset.

Moderigtig uv- og blændingsbeskyttelse

ZEISS AdaptiveSun sikrer fuld uv-beskyttelse hele tiden, uanset farvestyrke. Glassene findes i fire moderigtige farver: grå, brun, grågrøn og blå, enten ensfarvede med samme farvestyrke over hele glasset, eller i en gradueret farve, som bliver mørkere opadtil. For et ekstra trendy look kan man tilføje spejlbehandlingen ZEISS DuraVision Mirror.

Ønsker man den bedst mulige beskyttelse mod blænding fra hav, sne eller våd asfalt kan ZEISS AdaptiveSun endda fås som polariserede glas i farverne grå, brun eller grågrøn.