BAG OM MADS SEERUP
NAVN: Mads Seerup, 43 år
UDDANNELSE: Optiker fra Optikerhøjskolen i Randers i 2007
JOB: Udlært hos Dion Eriksen Profil Optik i først Ikast og senere Videbæk, hvor han fungerede som butikschef i sidste halvdel af sin praktik. I 2008 ansat som Profil Optik i Kolding. 2009 chef for Profil Optik i Åbenrå. 2010 åbner han SEERUP Optics i Kolding i en alder af 27 år. 2020 kommer SEERUP Optics i Herning til og 1. januar 2025 butikkerne JESSEN BRILLER x SEERUP i Århus og Risskov. Har i alt 21 ansatte: 9 i Kolding, 4 i Herning, 5 i Århus og 3 i Risskov.
PRIVAT: Gift med optometrist Louise Seerup. Parret bor i Herning, og sammen har de Villum på 13, Ellie på 10 og Evie på 4 år. I sin fritid spiller han golf og fodbold i Herning KFUM.
Hvis der er noget Mads Seerup ønsker sig, bliver han ved med at kæmpe for det, indtil det lykkes. Sådan var det også med Jessen Briller i Århus og Risskov, som han havde drømt om at købe i en årrække. 1. januar i år lykkedes det den ihærdige midtjyde at erhverve sig de to velrenommerede forretninger.
Det betyder, at han nu sammen med sin hustru Louise, der også er optiker, er indehaver af Seerup Optics i Kolding, Seerup Optics i Herning samt JESSEN x SEERUP, som de nyeste skud på stammen er kommet til at hedde.
Louise og Mads Seerup havde i flere år kigget på, hvad der kunne være den absolut sjoveste forretning at købe i hele Danmark og var fuldstændig enige om, at det måtte være Jessen Briller, der havde Bettina og Michael Frederiksen som ejere.
”Så jeg tog selv knoglen og ringede første gang i 2019. Det blev blankt afvist. Tiden var ikke inde, lød forklaringen. Så jeg ringede igen 12 måneder senere og fik samme svar, og så igen året efter og spurgte om vi ikke skulle have en kop kaffe og spille noget golf, men igen blev det et pænt nej tak. Men med tiden blev Michael dog mere og mere OK med tanken,” fortæller Mads Seerup.
I 2023 kontaktede Michael Frederiksen selv Mads Seerup og sagde, at han var klar til at snakke, men at de skulle lidt længere ud i fremtiden, inden et salg kunne komme på tale. ”
Michael fortalte også, hvilken pris han skulle have for forretningerne, og jeg sagde, hvad jeg ville give. Vi blev enige om prisen i løbet af to minutter, men da han efterfølgende får sin revisor til at regne på det, går det faktisk galt,” forklarer Mads Seerup.
Mads Seerup beder derfor Bent Brodersen og Finn Juul fra Vestjysk VirksomhedsFormidling om hjælp, og det viser sig at være en rigtig god beslutning, for det lykkedes at få enderne til at mødes.
”Det var en sindssyg god læring i, at vi som køber og sælger ikke skulle sidde sammen men fik en mægler med forståelse for begge parters situation ind over. Bent sagde bl.a. til Michael, det er nu, du har muligheden, og den kommer måske ikke igen, for det er svært at rejse så mange penge,” siger Mads Seerup og tilføjer: ”Det er jo ikke en billig forretning.”
Parterne har lavet en overgangsordning på tre år, hvor Bettina og Michael Frederiksen gradvist får mindre ejerskab, og den beslutning er Mads Seerup meget glad for.
”Der er vigtigt, at vi har det rigtige koncept, de rigtige brands og ikke mindst de rigtige medarbejdere, så ved at gøre det på denne måde, køber vi os en masse goodwill og tjener penge fra start. Butikkerne minder i forvejen meget om Seerup Optics med en god beliggende og fantastiske brands, som vi ikke kunne have fået, hvis vi åbnede helt nye butikker,” mener Mads Seerup.
Derfor har han også valgt at beholde navnet Jessen som en del af butikkernes DNA, så kunderne lige så stille vænner sig til det nye set-up. Og forretningerne kører videre i sporet business as usual, som Mads Seerup udtrykker det.
”Vi er utrolig glade for samarbejdet. Bettina og Michael er dygtige ledere og har skabt en god arbejdsplads, hvor personalet bliver i mange år. Så når de tre år er gået, kunne jeg godt forestille mig, at de bliver i butikken nogle dage om ugen.”
Mads Seerup har hyret brandudvikleren Henrik Hyldgaard til at hjælpe med den transformation JESSEN x SEERUP skal igennem de næste år for at blive 100 pct. inkorporeret i Seerup Optics og sikre de fire forretningers fortsatte udvikling.
”Han har bl.a. hjulpet itm8, BLACKBIRD AIR, Dinesen Floors og FC Midtjylland med lignende opgaver, hvor han prøver at vride hjernen på en ny måde. Det er vigtigt, at vi får lagt det rigtige fundament, bygget nye elementer på og ikke mindst skabt en fælles kultur for alle butikkerne, så der er brug for at se tingene i et nyt perspektiv. Det koster selvfølgelig lidt penge, men jeg mener, at det er givet godt ud. Intet ville jo være mere ærgerligt, end hvis jeg forsøgte selv og om to år pludselig tænkte: Øv det var en dum rejse.”
Mads Seerup åbnede sin første forretning i 2010 få dage før sin 28-års fødselsdag. Inden havde han under sin uddannelse været butikschef hos Dion Eriksen i Profil Optik Videbæk og efterfølgende arbejdet i Profil Optik Kolding samt været leder af Profil Optik Åbenrå.
”Jeg var halvandet år alle stederne og fik en masse udfordringer og erfaringer men tænkte, at det her kan jeg altså også selv.”
Så han besluttede sig for at blive selvstændig og begyndte at afsøge mulighederne. Det endte med, at han købte Hans Laursen Optik i Kolding, som han totalrenoverede.
”Det var benhårdt. Jeg gik meget ned i løn og arbejdede nærmest døgnet rundt i seks dage om ugen de første mange år. Efter fjerde regnskabsår kiggede min bankmand hen over sine briller og sagde: ”Du kan ikke blive ved med at lave underskud på 250.000 kr. Har du en plan B?” Den unge Mads Seerup svarede: ”Nej det har jeg ikke. Jeg har kun en plan A, og den kommer til at lykkes, bare vent og se næste år. Og så lavede jeg 46.000 kr. i overskud,” siger han ikke uden stolthed i stemmen.
Siden er det kun gået fremad, og Mads Seerup har altid vidst, at han gerne ville have flere butikker, helt nøjagtig fem af slagsen, men han havde aldrig drømt om, at det skulle tage yderligere 10 år, inden han slog dørene op til SEERUP Optics i Herning. Forretningen åbnede i 2020, og det er her vores interview foregår.
Tidligere lå her en Matas, men i dag er det store lokale forvandlet til en stilfuld brilleforretning, hvor der er tænkt over indretningen ned til mindste detalje. Her er klassiske danske designmøbler, et råt betongulv, en lang organisk brillevælg i træ, orange udstillingsskabe med glas og midt i det hele et langt blåt bord med industrielle lamper over, hvor kunderne kan tale med ekspedienten og prøve de udvalgte stel.
Indretningen og butikkens store udvalg af kollektioner fra brands som AHLEM, Tom Ford, Chrome Hearts, Coblens, Moscot, Masunga og Garrett Leight er forretningens DNA.
Kunderne er en blanding af dem, der gerne vil have nogle lækre eller ekstra seje stel og dem, der altid har handlet i butikken.
”Hos os får du noget helt særligt. Oplevelsen af de fede brands, den gode kaffe, musikken i butikken og hele kundeoplevelsen, som vi prioriterer utrolig højt og som er en stor del af vores succes,” siger Mads Seerup.
Netværk og mange års arbejde er en vigtig del af markedsføringen. ”Vi har ikke millionstore markedsføringsbudgetter men laver selvfølgelig video til Facebook og Instagram. Samtidig får vi en del mund til mund anbefalinger og dyrker i høj grad vores netværk. I Herning er jeg f.eks. med i bestyrelsen på børnenes skole, vi sponsorerer spillertøjet til flere fodboldhold i Herning KFUM, hvor jeg også selv spiller, er med i Herning Golfklub og har bannerreklamer for Seerup, når FC Midtjylland spiller kamp. Så vi er meget synlige i lokalmiljøet, og vi elsker det. Det er en livsstil.”
De fire butikker har ud over Louise og Mads Seerup i alt 19 medarbejdere, der ifølge Mads Seerup er allervigtigste nøgle til succes.
”Når man har flere butikker, er man nødt til at lede gennem lederne, ellers kan man ikke komme videre og udvikle forretningerne. Det er svært at skabe en fælles kultur uden de rette medarbejdere, så vi går ud og håndplukker de rigtige personer, der både er superfagligt dygtige men også supersælgere og som ikke ødelægger teamet.”
Mads Seerup synes, det er vildt sjovt og spændende at arbejde med mennesker. ”Det er fedt at opleve, at når begynder at investere i sine medarbejdere og ser muligheder i dem, som de måske ikke selv har fået øje på, så vokser de stille og roligt og finder deres vej.
”Jeg er bannerfører men kan godt lide, at vi løser problemstillingerne sammen og får dem fjernet. Jeg er hurtig til at tage beslutninger, baner vejen og så tager de selv over. Det er også vigtigt for mig, at mine medarbejdere har det godt, men det er også vigtigt, at vi tjener penge. Det betyder meget for mig at finde balancen mellem, at der ikke er så meget arbejde, at medarbejderne knækker af det, og at de kan have det sjovt, når de er på job.”
Som leder er Mads Seerup også stor tilhænger af frihed under ansvar og er ikke typen, der fortæller butikscheferne, hvornår de skal møde ind og gå hjem. Det styrer de naturligvis selv med målet for øje.
”Den største læring, jeg har fået ved at drive to og nu fire butikker, er egentligt ret banal. Nemlig at medarbejderne ikke tænder på og bliver begejstrede for det samme. Der er mange forskellige måder at gøre tingene på, og hvordan man når sine mål afhængig af ens personlighed. Så bare jeg ser forretningerne vokse, er jeg glad.”
Mads Seerup kan også godt lide at honorere sine ansatte. ”Vi er så heldige, at det er gået godt de seneste år, så alle vores medarbejdere er blevet inviteret med til SILMO. Så lukker vi butikkerne om lørdagen og tager det første fly til Paris, hvor vi bor og spiser lækkert og tager ud på messen. Det ryster butikkerne sammen og skaber en fælles ånd af, at hos Seerup er der en lille smule feststemning. Det er enestående.”
Lysten til at åbne og drive forretning – og gerne flere – har Mads Seerup fået med hjemmefra.
”Mine forældre åbnede deres første McDonald’s i Viborg og endte med at eje otte restauranter i Syd- og Sønderjylland, så jeg er opvokset med den parasit, der hedder iværksætteri,” fortæller Mads Seerup.
Hans passion ligger helt klart i at skabe og se noget vokse. Da jeg startede i 2010, var jeg ligeglad med, om det var æbler, bananer eller briller jeg solgte. Det er jeg overhovedet ikke længere. Nu handler det meget mere om, at det er de rigtige brands, de rigtige medarbejdere og de rigtige placeringer af butikkerne. Men det er ikke pengene, der driver mig. Det handler i langt højere grad om, at det er meningsfuldt at vågne op om morgenen. Det er fedt at se glade medarbejdere og kunder, og at tingene fungerer. ”I går havde vi enormt travlt i Kolding med masser af kunder og et rigtig godt flow og solgte virkelig godt. Alt kørte i teamet, hvor vi er halvt af hvert køn og både unge og ældre. Vi har alle en fortid i det gamle Profil Optik og husker den der særlige ild i personalet, når man lykkes med at have det sjovt, laver lidt skæg og ballade med kunderne samtidig med, at man holder fast i de gode gamle dyder. Det er fedt og giver mig et kick.”
”Nej overhovedet ikke. I hvert fald ikke fysisk. Det giver måske fire gange så meget arbejde oppe i hovedet, men det er en fantastisk følelse, og det er et sjovt arbejde, som jeg elsker. Det tredje barn i familien kan være ret stressende, fordi det er forbundet men en del praktisk arbejde, men at få tvillinger, når det gælder butikker, det kan man sagtens,” griner Mads Seerup. Hvis han skal fremhæve et særligt lyspunkt i sin karriere, er han ikke i tvivl.
”Helt klart at det lykkedes at få Århus og Risskov indenfor rammerne. Det er en kæmpe gave at opleve sin drøm udfolde sig. Det betyder fornyet energi og tro på fremtiden, så derfor vil jeg også leve i nuet, nyde det og fortsætte med at gøre det godt.”
”Ja absolut. Lige nu har jeg det sådan, at jeg har lyst til mere og vil rigtig gerne vinde yderligere terræn. Det ligger i min natur.”