Kandidaten har givet mig adgang til forskningsmiljøet

Kandidatuddannelsen i Optometri og synsvidenskab på Aarhus Universitet optager i år 25 nye studerede. Så drømmer du om at blive endnu dygtigere til dit fag, kan du inden 1. marts nå at søge optagelse på den etårige overbygning. Her kan du møde Birte Bay, der fortæller om sin oplevelse med studiet – og hvordan det banede vejen til ønskejobbet.

AF KRISTINE BUSKE

BLÅ BOG

NAVN: Birte Bay

ALDER: 46 år

UDDANNELSE: Uddannet Optometrist fra Optikerskolen, Frederiksberg i 2003. Uddannet Kandidat i Optometri og Synsvidenskab fra Aarhus Universitet i 2017.

JOB: Ansat hos Øjenlægernes Center, Rigshospitalet og Enheden for Kliniske Øjenstudier. Her var hun også ansat, inden hun tog kandidaten.

Hvorfor valgte du at tage kandidatuddannelsen?

Jeg savnede nye udfordringer efter jeg i en årrække som optometrist havde beskæftiget mig med refraktiv kirurgi og arbejdet tæt sammen med nogle af landets førende øjenlæger og øjenkirurger. Så da kandidatuddannelsen startede, besluttede jeg at give det et forsøg, og det har jeg bestemt ikke fortrudt.

Levede uddannelsen op til dine forventninger?

I den grad. Uddannelsen byder på undervisning af mange af landets allerstørste kapaciteter inden for både optometri og oftalmologi. Samarbejdet med Aston University i Birmingham supplerede desuden med dygtige udenlandske gæsteforelæsere. Nu var det jo mange år siden, jeg sidst havde siddet på skolebænken, men det var fantastisk at studere igen. Og personligt oplevede jeg det kun som en fordel, at jeg havde mange års klinisk erfaring, inden jeg startede på kandidaten. De dygtige undervisere betød, at jeg hele tiden kunne suge ny viden til mig.

Er der noget på uddannelsen, der har overrasket dig?

Muligheden for fleksibilitet under uddannelsen har haft stor indflydelse på min gennemførelse af studiet. Da det er et fuldtidsstudie, var det helt afgørende for mig at få både arbejds- og familieliv til at fungere, da jeg bor i København og uddannelsen primært foregår i Aarhus. Det lykkedes på grund af den geniale tilrettelæggelse af undervisningstimer, hvor der i de fleste uger blot var halvanden dags undervisning, som kun krævede en enkel overnatning i Aarhus. Jeg kunne fx aflevere mine børn i skole onsdag morgen og nå hjem og putte dem torsdag aften, så vi ikke var så længe væk fra hinanden. Jeg fik også mulighed for at skrive mit kandidatspeciale ved Øjenforskningen på Rigshospitalet i København. Så udfordringerne ved at bo i den anden ende af landet var langt mindre, end jeg frygtede.

”Jeg har fået mulighed for at beskæftige mig med forskning, og det har givet mig blod på tanden og lyst til faget på en helt ny måde.”

Hvad er de 3 vigtigste ting, du har lært?

1. Jeg har lært om metoderne bag forskning, så jeg i dag kan komme bag kulisserne og arbejde med de forskellige forskningsfaser.2. Jeg har tidligere primært arbejdet med raske øjne, så det var spændende at få et indblik i forskellige øjensygdomme – også de helt sjældne tilfælde. Vi havde fx et fag, hvor vi legede detektiver og skulle stille diagnoser på øjenpatienter.
  2. Jeg har fundet ud af, hvor stor efterspørgslen er på os kandidater. Da jeg blev færdig, fik jeg flere jobtilbud fra bl.a. leverandører og øjenklinikker. Især øjenlægerne har virkelig fået øjnene op for, hvad optometrister kan bidrage med.

Hvordan bruger du uddannelsen i dag?

Jeg arbejder stadig med refraktiv kirurgi, men er primært beskæftiget med øjenforskning på Rigshospitalet samt ved Enheden for Kliniske Øjenstudier. At jeg i dag også har mulighed for at beskæftige mig med forskning, har givet mig blod på tanden og lyst til faget på en helt ny måde.

Har uddannelsen givet dig nye perspektiver på dit fag?

Jeg har fået et grundigere indblik i andre dele af øjenbranchen og har prøvet kræfter med flere spændende specialer. Jeg skrev fx speciale om effekt af optisk rehabilitering på kommunikationscentrene – et område jeg ingen kendskab havde til før uddannelsen. Og lige nu er jeg med på et projekt på Rigshospitalet, hvor vi i samarbejde med Kunstakademiet forsker i fonttyper til svagtseende. Her har jeg kunnet trække på min viden fra mit speciale.

Har du brugt uddannelsen til at gå nye veje i din karriere?

Kandidaten har lukket mig ind i øjenforskningsmiljøet, der er fyldt med topmotiverede kolleger, som på tværs af faggrupper har det til fælles, at de brænder for deres fag og hele tiden er åbne for at lære mere – og lære fra sig. Det er et meget inspirerende miljø at være en del af.”

”Jeg vil vove at påstå, at fremtiden i øjenbranchen tilhører optometrister med uddannelse på kandidatniveau.”

Hvor ser du dig selv om 5 år?

Jeg forestiller mig, at jeg stadig arbejder med øjenforskning. Om det bliver bredt som nu, eller jeg vælger at fokusere på et enkelt område og måske starter på en ph.d – det må tiden vise. Kandidatuddannelsen har gjort, at mulighederne er mange.

Hvad er dit bedste råd til andre optometrister, der ønsker at tage kandidatuddannelsen?

Gør det! Også selv om det er længe siden, du sidst har siddet på skolebænken. Erfaring fra optikerfaget er en stor fordel på uddannelsen, og undervisningen er tilrettelagt, så det er muligt at passe både job, familie og andre interesser sideløbende. Jeg oplever en stor efterspørgsel efter os derude – både fra optikerkæder, øjenlægeklinikker og leverandører. Kandidatuddannelsen giver mange muligheder. Jeg vil vove at påstå, at fremtiden i øjenbranchen tilhører optometrister med uddannelse på kandidatniveau.