Mød fremtidens optometrister: ”jeg drømmer om endnu mere sundhedsfagligt arbejde”

Optikerfaget er under konstant forandring, og det stiller store krav til de nye optometristers faglighed og evne til at omstille sig. Men hvad forventer de nye optometrister sig selv af faget, og hvilke ambitioner har de for fremtiden? Det har OPTIKEREN spurgt Sarah-Marie Juul Sørensen om.

AF REDAKTIONEN FOTO: HEIDI VIGSØ

TEMA
Fremtidens optometrister

Navn: Sarah-Marie Juul Sørensen

Alder: 28 år

Uddannelse: Uddannet optometrist fra KEA i februar 2018, 1. og 2. praktikperiode hos Profil Optik i Holbæk.

Job: Ansat hos Profil Optik i Holbæk, Kalundborg og Skibby.

Hvorfor valgte du at uddanne dig som optometrist?

”Jeg skulle have været fysioterapeut, men fik en arbejdsskade, som betød, at jeg måtte vælge en anden uddannelse. En bekendt foreslog mig at blive optiker. Min første tanke var, det lød lidt kedeligt, men omvendt var der ledige pladser. Heldigvis endte jeg med at blive rigtigt glad for det, for uddannelsen har jo både en sundhedsfaglig tilgang men også en del personlig kontakt, og begge dele tiltaler mig.”

Lever uddannelsen op til dine forventninger?

”Ja, meget mere end det, for jeg anede jo ikke, hvad jeg gik ind til og havde derfor heller ikke de store forventninger på forhånd. Men jeg er blevet meget positivt overrasket.”

Hvad har overrasket dig mest ved at komme ud at arbejde som optometrist?

”Hvor meget det sundhedsfaglige fylder. Ikke at det gør noget overhovedet, for det er nok den del af faget, jeg er mest glad for. Vi har rigtigt meget med kunden at gøre, men det er ikke bare en kunde, det er også en patient. Og det var jo det, jeg ville lige fra begyndelsen, da jeg troede, jeg skulle være fysioterapeut. Jeg er til gengæld ikke så vild med at være sælger. Jeg synes, det er en udfordring at finde den rette balance mellem at være kommerciel og sørge for salg i butikken og så at fastholde den sundhedsfaglige tilgang. Det er den sværeste del af faget for mig.”

Hvad er din største interesse inden for faget i dag?

”Det er helt klart det sundhedsfaglige. Jeg elsker at tage fundusbilleder og at analysere dem. Jeg synes, der er en kæmpe tilfredsstillelse i at kunne hjælpe de kunder, der ser dårligt og endnu ikke har opdaget det. Når man finder en løsning, der giver dem fuldt syn igen, er det en stor forbedring af deres livskvalitet, og det giver mit arbejde så meget mere mening.”

Hvad kunne du godt tænke dig at lære mere om?

”At blive bedre til synstræning, så jeg har et større arbejdsområde. Måske også at kunne tage ud til kunder og patienter, der ikke har mulighed for at komme til os og hjælpe dem dér, hvor de er. Eller at komme til at arbejde i udlandet, hvor de ikke har de samme muligheder, som vi har. I dag sender jeg gamle briller til Kenya gennem min onkel. Men jeg kunne godt tænke mig at prøve at udlevere dem selv dernede en dag. Det er lidt en drøm.”

Hvad er dine ambitioner med din uddannelse?

”Jeg tænker på noget inden for forskning. Eller at arbejde på klinik hos en øjenlæge. Jeg forestiller mig ikke at arbejde i butik resten af mit liv. Jeg vil gerne endnu mere over i det sundhedsfaglige.”

Hvordan forestiller du dig faget om 5 år?

”Vi bliver mere og mere sundhedspersoner. Det kan man også se på uddannelsen. I dag handler det om det sundhedsfaglige, og det kommer der kun til at blive mere af. Jeg tror, vi i endnu højere grad kommer til at aflaste mere for øjenlæger og i det hele taget samarbejde mere med dem. Vi skal kunne tilbyde noget andet og mere end det, kunderne kan købe på nettet, som nok er vores største konkurrent lige nu og her.”

Hvor er du selv om 10 år?

”Jeg vil gerne ud og arbejde i fx klinik, øjenafdeling eller et andet sted, hvor jeg har mulighed for at arbejde med klienter, som har anderledes synsproblemer.”

Har du et godt råd til kommende optometrister?

”De skal endelig ikke være bange for at spørge. Sørg for at stille din lyst til mere viden. Der sker så meget hele tiden i faget, så det er vigtigt at følge med konstant. Optometri er et super godt fag, som handler om meget mere end briller, og det fortæller jeg hellere end gerne, når folk spørger mig. For det er lidt ærgerligt, at faget ikke får mere opmærksomhed, end det gør.”