Netværk er hele essensen i vores succes

Hvad skal der til for at optimere din optikerforretning, og hvordan finder du den niche, der giver det ekstra plus på bundlinjen? Det har optometrist og specialist i sportsbriller, Jesper Bak fra Bak Optics i Hellerup, et godt bud på: følg din passion – og gør dig umage

Af Lone Helleskov Foto: Bak Optics

BLÅ BOG
NAVN
Jesper Bak
INDEHAVER HER
Bak Optics i Hellerup med 7 ansatte inkl. Jesper. 4 optometrister og 3 assistenter.
BAGGRUND
Uddannet optometrist hos Thiele i 2000 med ansættelse som bl.a. chefoptiker på Købmagergade i København indtil 2010. Herefter knapt 2 år som store manager hos Synoptik, inden han i 2012 køber Profil Optik på Strandvejen i Hellerup af Jens Thiele. I 2017 træder Jesper Bak ud af kædesamarbejdet i Profil Optik og bliver til Bak Optics og medlem af OptikTeam.

Nichen

Jesper Bak er Danmarks største forhandler af optiske sportsbriller med og uden styrke og har bl.a. 250 modeller fra Oakley, som han også har indledt et samarbejde med om salg af cykel- og skihjelme. Han sælger over 1.000 par speciallavede sportsbriller om året.

Hvordan fik du idéen?

Ideen til at sælge sportsbriller og på den måde skabe mig en niche kom af simpel interesse. Jeg blev introduceret til cykelløb af en kammerat, mens vi gik på Optikerskolen i København i slutningen af 1990’erne, og der var en helt ny indfaldsvinkel til at dyrke sport. Vi kørte lange ture som Sjælsø og Sjælland Rundt, og skulle jeg ændre noget i dag, så ville jeg gerne have været professionel cykelrytter.
I 2010 blev jeg som 37-årig fristillet fra mit job som chefoptiker hos Thiele, og det var her tanken om at blive selvstændig for alvor begyndte at spire. På det tidspunkt havde jeg slet ikke nogen idé om, hvor og hvordan det skulle være, men jeg tog bl.a. kontakt til Jens Thiele, som på det tidspunkt ejende Brillekompagniet i Hellerup. Det endte med, at jeg købte forretningen af ham til en fornuftig pris og åbnede i efteråret 2012. På daværende tidspunkt omsatte butikken for meget lidt, og i dag sælger vi for noget, der ligner 10 gange så meget.

Hvem er dine primære kunder?

Jeg får en stor del af mine kunder via netværkscykling, som er meget populært blandt virksomheder. Vi skal i gang med ottende sæson til april, og det foregår på den måde, at hver virksomhed har sin egen dag og team. Vi kører hver mandag i Veggerby Sport & Kultur og hver tirsdag med Cykling4Business, hvor der fx er 100 personer fra 10 forskellige virksomheder pr. gang. På den måde når jeg ud til en stor målgruppe i løbet af sæsonen.
Det koster en formue at være med, men jeg ser det som en rigtig god investering for i stedet for at indrykke annoncer i lokalaviser, så er jeg en levende reklame for min forretning. Og hver gang du placerer en sportsbrille på en ny kunde, får du en ny ambassadør for din forretning og produkt.
Jeg har også alle de garvede drenge som Brian Holm, Jens Veggerby, Rolf Sørensen og Bo Hamburger blandt mine kunder.

”Jeg synes, at vi har fat i et rigtig godt koncept, og på længere sigt synes jeg, det kunne være sjovt at udvide og åbne nye steder i byen”

Hvad er det helt særlige ved dit produkt?

Uden det skal lyde højrøvet, så er jeg bedre til at lave sportsbriller end de fleste. Jeg er i den grad i træning, og når man får lov til at lave 1.000 par om året, hvoraf 300 er med styrke, så bliver man bare bedre til det.

Hvordan differentierer du dig fra konkurrenterne?

Den afgørende forskel er 100 pct. mit varelager, hvor vi alene fra Oakley har 250 enheder i forretningen. Vi er jo i al beskedenhed landets største optiske Oakley forhandler, og der er ikke nogen, der når os til sokkeholderne. Det betyder også, at vi som den eneste optikerforretning herhjemme kan få lov til også at sælge deres cykel- og skihjelme, som normalt er forbeholdt sportsbutikkerne. Og det er jo en fed position at have at kunne give sine kunder hele pakken.
Jeg har altid været vant til et koncept, hvor vinduerne var plastret til med udsalg og tilbud konstant, og jeg har selv kørt med på vognen. Men sidste år besluttede jeg mig for at sige stop og droppe at gøre som de andre og i stedet fokusere på det, vi er gode til. Bortset fra Black Friday har vi ikke haft nogen form for reklamen på ruden, og vi har aldrig haft mere travlt. Det, synes jeg, er værd at tænke over.

Hvordan markedsfører du dine produkter?

Jeg laver rigtig meget pop up, som er en af årsagerne til, at vi nu har fået meget travlt. Jeg har et fantastisk samarbejde med Veggerby Sport & Kultur, som arrangerer rigtig mange cykelløb, og her er jeg ude med en stand. For du kan ikke forvente, at kunderne kommer til dig, så tag ud og fortæl dem, hvem du er, og hvad du kan. Og så skal du selvfølgelig have varer med, men også inspirere kunderne til at komme ned i din forretning, gerne sammen med deres familie og venner, som også skal have en synsprøve og måske har brug for læsebriller eller solbriller. Det er der, hele tricket ligger. Jeg sponsorerer også syv cykelhold og er fx flaskesponser på Karrebæksminde Tri, hvor jeg kender arrangørerne via cykelnetværket, og på den måde kommer jeg ud til en udvidet kundetrup og rammer målgruppen direkte.
Alle i forretningen deltager også i store arrangementer som Sjælsø Rundt med 5.000 deltagere, hvor vi har masser af produkter med. Jeg cykler ruten på de 125 km, og mine medarbejdere står glade på standen og hjælper kunderne, mens jeg laver markedsføringen og et godt stykke kanvas-arbejde derude. Jeg kan gøre mig nok så umage derude, men hvis du ikke har det bedste personale til at sige: ”Hjertelig velkommen, hvad kan jeg gøre for dig”, når der kommer kunder i butikken, så bare glem det.

”Det er jo superfedt, at jeg kan kombinere min store passion for cykling med mit job og leve af det”

Hvad betyder din niche for dig?

Det er jo altid en glæde at få sine folk til at se godt, men det er særligt opløftende at opleve kunder, der for første gang får sportsbriller, og når de får den på udbryder: ”Hold kæft det skulle jeg have gjort for længe siden.” Og så er det jo superfedt, at jeg kan kombinere min store passion for cykling med mit job og leve af det.

Hvor lang tid har det taget at gøre forretningsområdet rentabelt?

Jeg indrømmer gerne, at det ikke er kommet af sig selv. Det første halve år efter, jeg overtog forretningen, tænkte jeg flere gange: ”hvordan skal jeg dog kunne betale mine regninger,” men så begyndte jeg og min deltidsansatte, Nina, at bygge sportsbrillerne på. Det kommer ikke overnight, men stille og roligt, hvis du kan finde ud af at gebærde dig i miljøet.
Jeg synes, det er fedt, at efter syv år og en masse arbejde er jeg nu nået dertil, hvor jeg egentlig ikke skal gøre noget som helst andet end at være til stede, for at kunderne kommer.

Hvor stor en del udgør din niche af din samlede omsætning?

Fra 2018-2019 har vi haft en vækst på ca. 29,84 pct. og omsætter nu for et tocifret millionbeløb, hvoraf sportsbrillerne udgør 25 pct. af omsætningen. Det er jo helt vildt. I øjeblikket er vi i gang med at etablere et nyt synsprøverum, da vi har meget travlt og selvfølgelig gerne vil kunne imødekomme efterspørgslen. Jeg synes, at vi har fat i et rigtig godt koncept, og på længere sigt synes jeg det kunne være sjovt at udvide og åbne nye steder i byen.

Har du et godt råd til andre, der vil finde sin niche?

Det var den sorteste dag i mit liv, da jeg blev fritstillet, men efterfølgende har jeg mange gange tænkt, at når en dør lukkes, så åbner der sig en anden. I dag er jeg rigtig glad for, at jeg blev fyret, ellers havde jeg nok ikke haft min forretning. Men det havde ikke ladet sig gøre uden Jens Thiele, som bl.a. sagde til mig: ”Hvis du er der hver dag, og hvis du gør dig umage, så kan du løfte din omsætning fra 5.000 kr. til 15.000 kr. om dagen.” I dag tjener vi betydeligt mere på en god dag, så Jens havde så inderligt ret. Æret være hans minde. Så mit bedste råd er: ”Gør dig umage og find din passion – så lykkes du.”

“Hele essensen i vores succes er netværk – ikke en skid andet. Og så skal vi selvfølgelig blive ved med at gøre os umage og give kunderne det allerbedste”

ANSVARLIG UDGIVER

Optikerforeningen

Per Michael Larsen

St. Kongensgade 110 E, 2 – 1264 København K

Tlf. 45 86 15 33 | optikeren@optikerforeningen.dk

KOMMUNIKATIONSCHEF

Redaktør af OPTIKEREN

Lone Helleskov | tlf. 88 44 06 17 | lh@optikerforeningen.dk

ANNONCESALG

Jette Sterndorff-Jessen

Stibo Complete

Tlf. 76 10 11 47 | jsje@stibo.com

MEDIEINFORMATION

Download medieinformation på dansk

Download mediainformation in English

NÆSTE NUMMER

29.11.22 Bestillingsfrist annoncer 11.11.22