Nu har jeg givet guldægget videre

OptikTeams frontfigur Jeanet Lehmbeck valgte ved årsskiftet at give stafetten videre. Mød direktøren, der tror på, at hendes medlemmer skal holde fast i alt det, der adskiller dem fra konkurrenterne – og som forudser en fremtid, hvor brille- og kontaktlinsebrugerne stiller endnu større krav til service og nærvær.

Af Kristine Buske

BLÅ BOG
NAVN: Jeanet Lehmbeck
ALDER: 65 år

UDDANNELSE OG TIDLIGERE JOB: Har en HD i afsætning og har tidligere fungeret som salgs- marketings- og produktmanager hos LEGO. Frem til december 2020 var hun direktør hos OptikTeam.

PRIVAT: Bor i Vejle sammen med sin mand. Har to børn og to børnebørn. Er stort naturmenneske og holder af at være udendørs på cykel eller i vandrestøvler. Hun er inkarneret alpin skiløber med et Danmarksmesterskab og et par tilhørende guldmedaljer bag sig.
Derudover elsker hun at rejse og bruge sine sprog i forskellige kulturer – Især til lande med smukke bjerglandskaber til ski eller vandreture.

Da Jeanet Lehmbeck for 22 år siden søgte stillingen som forretningsfører på deltid hos OptikTeam var det en drøm, der gik i opfyldelse. Hun havde en HD i afsætning med i bagagen og kom fra LEGO, hvor hun i ti år havde fungeret som salgs- marketings- og produktmanager. Nu savnede hun et job, hvor hun kunne komme endnu tættere på kunderne.

Samtidig var hun fascineret af måden, optikbranchen kombinerer sundhedsfaglig og teknisk viden med kommercielle tiltag.

”Da jeg startede, spurgte jeg bestyrelsen: Er I kliniske, eller er I kommercielle?” griner Jeanet Lehmbeck.

”Jeg fik ikke et svar, og jeg forstod hurtigt, at man ikke kan gøre det enten eller. Det er det unikke ved branchen, at det både er den sundhedsfaglig viden og det kommercielle, der gælder.”

Optikere på spejderlejer

Dengang hed OptikTeam Opto Gruppen og var et mindre indkøbsfællesskab for optikerbutikker i Jylland. Der var ingen store messer og kurser som i dag. I stedet mødtes 16 jyske forretningen jævnligt under spejderlejrlignende forhold, hvor de sov i køjesenge og diskuterede branchens fremtid og udfordringer.
Men da Jeanet Lehmbeck opdagede, at der var endnu flere grupperinger af selvstændige optikere rundt om i Danmark, så hun en mulighed for at udvide forretningen. For med flere medlemmer kunne hun sikre endnu bedre fælles aftaler.
”Herfra gik det stærkt,” fortæller Jeanet Lehmbeck.
I dag består OptikTeam af 160 individuelle optikerbutikker, og der kommer hele tiden nye til.

Bygger på tæt sammenhold

En vigtig del af Jeanet Lehmbecks arbejde var – og er stadig – at møde leverandører og forhandle gode aftaler hjem til butikkerne. For samarbejdet og relationerne med partnerleverandørerne, har hele tiden været afgørende for OptikTeams succes. Her har Jeanet Lehmbeck brugt sine fem sprog; dansk, svensk, engelsk, fransk og tysk.
På leverandørkonferencer mødte hun indkøbsorganisationer fra de andre nordiske lande. Det første i 2006 til Nordic Optical Alliance (NOA). Nu forhandlede NOA for over 500 butikker, og det blev grundlaget for virksomhedens enkle og gennemskuelige forretningsmodel. Også selvom enkelte af de nordiske kæder har været nødt til at gå ud af samarbejdet med tiden fx på grund af opkøb. Lige nu er der et tæt samarbejde med C-optikk, og i 2022 vil Klarsynt igen blive en del af det nordiske samarbejde.
”Det tætte nordiske samarbejde er respekteret på internationalt plan. Det betyder, at vi kan tiltrække de rigtige produkter og mærker,” fortæller Jeanet Lehmbeck.
Samtidigt blev de to årlige messer en vigtig del af OptikTeam, hvor medlemmer og leverandører mødes. Sådan har det været de sidste 14 år. Og tilslutningen er høj. Her kan butikkerne se alle partnerleverandørers kollektioner og købe frit ind. I forbindelse med messerne, bliver der også afholdt generalforsamling og medlemsmøder, og der har gennem tiden været flere spændende foredragsholdere som bl.a. Chris MacDonald og nyhedsvært på TV2 Mikael Kamber.
”Det sociale på messerne betyder også rigtig meget for medlemmerne. Fordi de er selvstændige virksomheder, har de brug for et forum, hvor de kan mødes, blive inspirerede og sparre med andre fra branchen. De har brug for et fællesskab og et sammenhold. ”

JEANET LEHMBECKS 3 BEDSTE RÅD
Lyt til kunderne: Kundernes ønsker er individuelle, og det er vigtigt, at man gør sit ypperligste til at finde den helt rigtige løsning – hver gang. Standardløsninger lader vi kæderne om.

Stå frem med din egen person: Det særlige ved at være selvstændig er, at du har frirum til at individualisere butikken og give den sit eget særpræg. Det skal udnyttes, dyrkes og finpudses hver eneste dag.

Stå fast ved din faglighed: Giv kunden tryghed ved at bruge din faglighed på alle områder.

Styrken ligger i virksomhedernes forskelligheder

Der er da heller ingen tvivl om, at Jeanet Lehmbecks arbejde for at udvide kundegrundlaget sammen med hendes dygtige team har betalt sig.
Selvom OptikTeam er på størrelse med store kæder, så slår Jeanet Lehmbeck fast, at de ikke er –og sikkert aldrig bliver – en ensartet kæde.
”Det særlige ved os er netop, at vi samler på individuelle butikker, som kan og vil drive deres butik på deres helt egen måde. Vores styrke ligger i forskelligheden, og det er det, vi støtter,” siger hun.
Og forskelligheden går igen i hele virksomheden. Udover at forhandle gode aftaler med leverandører i hele verden, så tilbyder OptikTeam også individuelle websites og individuel markedsføring til medlemmerne. De afholder kurser og sparrer med butikkerne om at finde deres helt eget brand, så de kan skille sig ud fra konkurrenterne og fokusere på deres egen personlighed og styrke.
”Det er altid op til butikkerne selv, hvad de vil have hjælp til fra vores servicekontor. Det unikke ved vores butikker er, at de kan fokusere på forskellige områder som høj faglighed, synstræning, kontaktlinser, brillemode, sportsbriller, børnebriller eller andre koncepter. Her opfordrer vi dem altid til at holde fast i det, der adskiller dem fra andre, og så hjælper vi, hvor vi kan,” siger Jeanet Lehmbeck.
Tillid er sammen med forudsigelighed nøgleord for hende. Det gennemsyrer hele OptikTeams fundament lige fra relationen til medlemsbutikkerne, men det gælder også leverandørerne og kunderne.
”Vores butikker er selvstændige, og derfor er meget af forretningen bygget op på relationer og de personer, der driver den enkelte butik. Mange kunder fortæller, at det er rart at møde de samme engagerede personer ved hvert besøg. Det giver en tættere og langvarig relation og en bedre forståelse for den enkelte kundens behov,” reflekterer Jeanet Lehmbeck.

Uforandret strategi

Selvom OptikTeam består af flere butikker end mange kæder, så er der fortsat kun fire ansatte på kontoret og en enkel freelancer. Det handler om kun at gøre det, som gavner butikkerne og at holde omkostningerne på hovedkontoret nede på et minimum, så pengene lander i medlemsbutikkernes lommer.
”På den måde har strategien været uforandret siden 1979,” siger Jeanet Lehmbeck.
Men der er selvfølgelig kommet nye tiltag gennem tiden. Det gælder bl.a. indscanning af brillestel i en vareportal i Horizon programmet, som sparer meget tid i hver butik.
OptikTeam har gennem det nordiske samarbejde også et privat brand af brilleglas i høj kvalitet. Og markedsføringspakken vokser i takt med de mange muligheder for at markedsføre sig selv. Det kan fx være gennem websites, sociale medier, butiksskærme og individuelle brochurer, som forretningerne kan anvende for at nå kunderne.
”Gennem årerne har vi fået sat alt i system, og det fungerer meget effektivt,” fortæller Jeanet Lehmbeck.

Større krav til service og nærvær

Både som direktør for OptikTeam, men også som tidligere medlem af bestyrelsen i Optikerforeningen og nuværende bestyrelsesmedlem hos OptikIT har Jeanet Lehmbeck fulgt branchens udvikling tæt. Hun har set, hvordan både mode og teknologi har ændret sig gennem årene.
”Det er sjovt at se alle de nye materialer på både brillestel og i kontaktlinser, og også hvordan udstyr og brilleglas i dag bliver produceret. Samtidig stiller kunderne større krav til service og nærvær. De har også stort fokus på helbred, og flere efterspørger undersøgelser hos optikeren for at få tjekket deres øjensundhed. Det stiller større krav til vores butikker på alle områder,” påpeger hun.
Hun ser også et andet område, hvor branchen er ved at ændre sig. OptikTeam har med deres gode leverandøraftaler formået at matche de konkurrerende kæders priser. Nu er der en tendens på vej, hvor leverandører bliver medejer af butikskæder og styrer hele værdikæden. Spørgsmålet er, om det i fremtiden vil føre til en konkurrenceforvridning.
”Det er noget, som OptikTeam skal holde godt øje med og handle efter på længere sigt, da det i sidste ende vil kunne påvirke konsumentpriserne,” siger Jeanet Lehmbeck.

En bukselomme i gave

En epoke sluttede ved udgangen af 2020, fordi Jeanet Lehmbeck følte, at tiden var inde til at få nye kræfter til at føre OptikTeam videre.
”Jeg har opnået en tidobling i medlemstallet, så det er jeg yderst tilfreds med. Det har været en fornøjelse både at arbejde med selvstændige butikker og med leverandørleddet.”
Nu har hun givet sit elskede guldæg videre til Morten Tornbjerg, der har en baggrund i bankbranchen samt hos kontaktlinseleverandøren CooperVision.
Jeanet Lehmbeck har gjort sit for at give ham en god start og sætte ham godt ind i hele forretningsgangen, så OptikTeam kan fortsætte succesen. Som gave har hun klippet en baglomme ud af et par Jeans, hvorpå hun har skrevet ”medlemmerne”. Den skal minde ham om, at pengene ligger bedst i medlemmernes lommer.
”Morten får et stærkt team med mange års erfaring og kompetencer og en økonomisk stærk virksomhed med potentiale til at vokse endnu mere og med plads til flere medlemmer. Når svenske Klarsynt vender tilbage i 2022, kommer de til at bidrage med over 100 butikker,” fortæller Jeanet Lehmbeck.

Coronakrisen blev vendt til succes

Det er med stolthed, at Jeanet Lehmbeck kigger tilbage på sin tid i OptikTeam. Men hun nævner også, at det selvfølgelig ikke er uden udfordringer at drive en virksomhed, hvor medlemmerne er så forskellige og har vidt forskellige forretninger.
Her har det været hende og resten af OptikTeams opgave at finde konsensus og løsninger, der imødekommer meninger og holdninger fra både bestyrelse, medlemmer og samarbejdspartnere.
”Med en god portion tålmodighed og evne og lyst til at lytte, er det lykkedes mig at holde sammen på alle tråde gennem årene. Det er jeg stolt af,” siger hun.
Af andre udfordringer er det ikke til at komme udenom coronakrisen, som de fleste virksomheder har været ramt af. Men Jeanet Lehmbeck mener, at OptikTeam har været et af de særlige tilfælde, hvor krisen ikke har gjort så ondt. Faktisk har deres indekstal ligget over branchens i dette coronaår.
”Flere af vores medlemmer valgte at holde delvist åbent. I starten oplevede vi nedgang i vores indkøbstal. Men dem hentede vi hurtigt ind igen – og mere til. Om det er fordi, at de store kæder har holdt lukket, om det skyldes, at flere handler lokalt og derfor vælger de selvstændige optikere, eller om det skyldes noget tredje, ved jeg ikke. Men indtil videre har vi i hvert fald ikke mærket de store konsekvenser af coronakrisen, som vi frygtede,” fortæller hun.

5 MILEPÆLE I OPTIKTEAMS HISTORIE
1979: Opto Gruppen bliver stiftet
1998: Jeanet Lehmbeck bliver forretningsfører for Opto Gruppen som består af 16 butikker i Jylland
2000: Fire små grupperinger fra hele landet samles til fælles aftaler og samfakturering under navnet OPTION.
2006: Opto Gruppen danner Nordic Optical Alliance sammen med indkøbsorganisationer fra Sverige, Norge og Finland
2014: Opto Gruppen skifter navn til OptikTeam

En fantastisk rejse

Nu har Jeanet Lehmbeck besluttet at tage en pause for at finde ud af, hvad hun skal bruge de næste år på. Hun fortsætter i bestyrelsen hos OptikIT og er også med i forskellige virksomhedsnetværk uden for optikbranchen.
”Jeg kan se tilbage på en tid med de mest fantastiske mennesker og sige tusinde tak til alle, som som viste mig tillid, var gode at sparre med og har budt op til sjove og interessante diskussioner. Det har været en fantastisk rejse,” siger Jeanet Lehmbeck
Da hun får spørgsmålet om, hvad det bedste har været, kommer der flere anekdoter, inden hun pludselig får julelys i øjnene og uden tvivl i stemmen siger:
”Det største for mig er den menneskelige udvikling. Det gælder både for holdet i OptikTeam, som er vokset enormt gennem årene, men det gælder især medlemsbutikkerne. Vi har blot været backing group, mens vi har set flere af medlemmerne starte fra bunden og folde sig ud til store, veldrevne optikbutikker.”

ANSVARLIG UDGIVER

Optikerforeningen

Per Michael Larsen

St. Kongensgade 110 E, 2 – 1264 København K

Tlf. 45 86 15 33 | optikeren@optikerforeningen.dk

KOMMUNIKATIONSCHEF

Redaktør af OPTIKEREN

Lone Helleskov | tlf. 88 44 06 17 | lh@optikerforeningen.dk

ANNONCESALG

Jette Sterndorff-Jessen

Stibo Complete

Tlf. 76 10 11 47 | jsje@stibo.com

MEDIEINFORMATION

Download medieinformation på dansk

Download mediainformation in English

NÆSTE NUMMER

29.11.22 Bestillingsfrist annoncer 11.11.22