Ny viden og networking – ja tak!

Stemningen og fagligheden var helt i top, da 478 optikere, forskere, foredragsholdere, udstillere, studerende og prismodtagere mødtes til Optometrikonference ´19 i Odense. Her følger glimt fra en fantastisk weekend med foredrag i verdensklasse, spændende branchenyheder og networking.

Af Lone Helleskov Foto: Robert Wengler

Deltagerne kunne glæde sig til faglige oplevelser i form af 25 foredrag og workshops med dygtige oplægsholdere fra både ind- og udland. Til stor inspiration for salens mange lyttere blev der stillet skarpt på den nyeste viden inden for bl.a. tørre øjne, atropin som myopikontrol, nye behandlingsmåder af konvergens insuffiens, farvede glas samt syn og kosttilskud.


Traditionen tro var det smilende blå smølfehold klar til at registrere alle deltagere og guide dem til det helt rigtige konferencelokale.

Tag et kig ind i fremtiden. Det pulserende udstillingsområde med 31 stande er konferencens livsnerve. Her går deltagerne på opdagelse i pauserne, afprøver nyt udstyr og får en professionel snak med dygtige fagpersoner om, hvad der rører sig i optikverdenen lige nu. Her bliver det nye oftalmoskop fra AMWO testet.

Priser

”Vinderne har lavet et kæmpe stort og flot stykke arbejde, der sætter fokus på et ægte kerneområde i vores fag,” lød det fra optometrist og kvalitetschef Thomas Østergaard Pedersen fra Memira Øjenklinikker i København, da han på vegne af en enig dommerkomité afslørede, at Josefine Nielsen Sund, Merethe Biller Rasmussen, Nathalie Gundelach Granild og Marie-Louise Nedergaard Fabrin blev årets modtagere af det eftertragtede trofæ og præmien på de 10.000 kr.


Spændingen var stor, og nervøsiteten ditto hos årets finalister til Optimus by Essilor.

De fik prisen for deres bachelorprojekt ved Optikerhøjskolen i Randers: ”De hyppigste årsager til ombytninger”, der bl.a. konkluderer, at refraktion, stelvalg og læsehøjde, er de tre vigtigste grunde til, at kunderne ønsker at få byttet deres nye briller. Samtidig afslørede studiet en ombytningsprævalens på 5,91 pct. over en periode på 12 måneder hos de fire forskellige behandlingssteder og kæder, der var med i i undersøgelsen.
Det er 33. gang Optimus By Essilor bliver uddelt, og de fire prismodtagere nød sejrsrusen foran et storklappende publikum under festmiddagen lørdagen aften.

Kandidatprisen

Under festmiddagen lørdag aften overrakte Commercial Manager Lena Hellerøe fra ZEISS Kandidatprisen 2019 til to meget glade prisvindere. Carina Toftlund og Malene Jakobsen, der begge kan kalde sig cand.san, fik den fornemme pris for deres speciale: ”Ændring af akkommodationsamplitude, akkommodationsrespons samt akkommodationsfacilitet efter en SMILE-operation”, som de skrev i forbindelse med deres afsluttende kandidatuddannelse i optometri og synsvidenskab fra Aarhus Universitet.

Kandidatprisen er stiftet af ZEISS Danmark og Konferenceselskabet, og årets vindere kan glæde sig til en check på 10.000 kr. samt en rejse og deltagelse i EAOO (European Academy of Optometry and Optics) i Helsinki i foråret 2020.

Udstillere

”Det er en meget vigtig messe for os, fordi vi møder en stor del af branchen og har mulighed for at tale med mange kunder på én gang – både de nuværende men også nye, potentielle kunder som fx kæderne, hvor vi gerne vil ind med vores produkter,” fortæller Susanne Lætgaard.


Théa i form af Key Account Manager Susanne Lætgaard og produktspecialist Camilla Okkles var klar til at demonstrere og dele ud af deres store viden om produkter til tørre øjne, lige fra øjendråber til makeupfjerner med beskyttende effekt.

Det var første gang konsulenthuset Zight havde en stand på konferencen. Her fortalte det motiverede team med speciale i rekruttering og bemanding om deres koncept, der i al sin enkelhed går ud på at forene de rette personer med rette virksomheder og på den på spare tid og ressourcer. Zight ansætter og henviser kandidater til både kæder, øjeklinikker , producenter og leverandører. ”Vi er grundlagt af optikere og har dermed en indsigt i både optikdelen men også en kommerciel forståelse. Vi udfordrer fx den traditionelle måde at tænke personale på ved at lave fleksible bemandings- og vikarløsninger,” fortæller Morten Wulff, optiker og grundlægger af Zight. Her ses han samme med rekrutteringskonsulent Helle Lind, salgskonsulent Michelle Helmundt og Mette Rosenkilde, der er Digital Manager.

Søren Broberg, Nordic Sales Manger hos Alcon

”Samlet set står kontaktlinsemarkedet stærkt i Danmark, men penetrationen er ikke stigende i øjeblikket. Så der ligger en stor opgave for os i at fremme brugen af kontaktlinser som kategori og give optikerne en tro på, at kontaktlinser kan skabe vækst i deres forretning.,” påpeger Søren Broberg, Nordic Sales Manger hos Alcon. Han fremhæver også, at optometrikonferencen giver kunder og leverandører en fantastisk mulighed for at mødes på en anden og mere uforpligtende måde end i hverdagen.

Deltagere

”Vi skal lære noget nyt, og se hvad der rører sig i branchen. Her sker rigtig meget på ét sted, og jeg føler, at jeg får ny indsigt og viden om vigtige faglige emner, som jeg kan bruge i min hverdag,” siger Louise Grunnet Bisgaard, der arbejder hos Smarteyes i Horsens, Vejle og Herning.


Kollegerne Louise Grunnet Bisgaard og Charlotte Svejgaard fra Smarteyes

Kollegerne Louise Grunnet Bisgaard og Charlotte Svejgaard fra Smarteyes havde et tætpakket program og skulle bl.a. til foredrag om tørre øjne, myter og fakta om refraktiv kirurgi, farvede glas’ indvirkning på læsevanskeligheder, diagnosticering og behandling af konvergens insufficiens samt workshoppen skuffebrillen.
Charlotte Svejgaard fra Smarteyes i Vejle supplerer:
”Vi har ikke mulighed for så meget efteruddannelse i vores eget regi, så det er virkelig godt at komme på optometrikonference, hvor du bliver klogere og samtidig får de vigtige efteruddannelsespoint.”


Frank Nygaard Poulsen og Jørn Skov Christensen, der er partnere i Nyt Syn Silkeborg Optik havde lukket butikken og taget alt personale med på optometrikonference ´19.

”Det er vigtigt, at vi hele tiden dygtiggør os og får viden om de nyeste tendenser inden for vores fag. Jeg synes valget af faglige emner er gode og interessante, men det kunne også være interessant at sætte fokus på mere kommercielle emner som fx ekspedition, kunderelationer- og pleje, og hvordan man bliver endnu dygtige til dét. For vi kan jo alle sammen tage en synsprøve,” smiler Jørn Skov Christensen.
Frank Nygaard er helt enig og tilføjer: ”Menneskesyn er også en faglig og vigtig kompetence, og jeg glæder mig meget til at høre Peter Qvortrup Geislings foredrag om det menneskelige serviceeftersyn senere i dag.”


Brug for ny energi? I pauserne var der frisk frugt og lækre snacks – og selvfølgelig mulighed for at udveksle erfaringer og hygge sig med gode kolleger, inden det atter gik løs i de tre foredragssale.

Efter en lang og spændende dag med fokus på faglighed kunne deltagerne glæde sig til en festaften med bobler, lækker middag, prisoverrækkelser og dans på det flotte Odeon i Odense.

Tak for en fantastisk konference. Tilbage er kun at sige: Vi håber at se jer til den store Optometrikonference’ 20 på Radisson Blu Falconer i København d.14.-15. november. Så sæt X i kalenderen allerede nu.
Husk at du kan læse de spændende handsouts fra dette års konference på optometrikonference.dk

ANSVARLIG UDGIVER

Optikerforeningen

Per Michael Larsen

St. Kongensgade 110 E, 2 – 1264 København K

Tlf. 45 86 15 33 | optikeren@optikerforeningen.dk

KOMMUNIKATIONSCHEF

Redaktør af OPTIKEREN

Lone Helleskov | tlf. 88 44 06 17 | lh@optikerforeningen.dk

ANNONCESALG

Jette Sterndorff-Jessen

Stibo Complete

Tlf. 76 10 11 47 | jsje@stibo.com

MEDIEINFORMATION

Download medieinformation på dansk

Download mediainformation in English

NÆSTE NUMMER

29.11.22 Bestillingsfrist annoncer 11.11.22


Deprecated: Directive 'allow_url_include' is deprecated in Unknown on line 0