Øjensundhed på hjemmekontoret

2020 blev året, hvor hjemmekontoret blev en fast del af manges hverdag. Det har betydet ekstra fokus på spændingshovedpine og ømme skuldre, men de færreste tænker over, at også øjnene bliver påvirket af de uhensigtsmæssige arbejdsforhold hjemme ved spisebordet.

Kilde: Magasinet OPTIKEREN Norge

Den norske optikerkæde Brilleland satte sig for at forebygge øjenproblemer ved hjemmearbejde. De stillede optometristuderende fra universitet Kongsberg en spændende opgave – nemlig at udarbejde gode råd til øjensundhed på hjemmekontoret.

Rådene skulle have en faglig klinisk begrundelse, være enkle at formidle til patienterne og kunne bruges effektivt i markedsføring. De studerende fik 72 timer til at løse opgaven, som vurderet af fagfolk inden for optometri, markedsføring og mediebranchen.

Her er syv udvalgte råd fra juryen:

• Få dit syn tjekket
  • Juster skriftstørrelsen på din computer – den skal minimum være størrelse 12
  • Tag en pause hver 20. minut, hvor du ser på noget med længere afstand
  • Husk at blinke løbende
  • Sørg for en god belysning og match skærmens lysstyrke med lyset i rummet
  • Placer skærmen 50-70 cm. fra dig og sørg for, at toppen af skærmen er i øjenhøjde
  • Undlad at sætte dig foran en ny skærm, når du er færdig med dit arbejde

Hvis du ikke føler, at rådene hjælper dig, er det en rigtig god idé at kigge forbi din lokale optiker og få tjekket dit syn.

Landets optikere er ikke ramt af nedlukningen og må gerne holde åbent.