Optiker opnår international hæder

Nyt Syn Torvegade i Randers var med i opløbet, da Nordic Contact Lens Forum kårede Optician of the Year på årets branchemessen i Stockholm. Fokus på specialtilpassede linseløsninger til hvert enkelt øjes behov ligger til grund for nomineringen.

AF REDAKTIONEN

Indehaver og kontaktlinseoptiker Steen Guldager fra Nyt Syn Torvegade i Randers var blandt de tre nominerede til den prestigefyldte pris: Optician of the Year på årets udgave af Nordic Contact Lens Forum. Han blev udvalgt for sit ihærdige arbejde for at hjælpe det stigende antal nærsynede til de bedste løsninger samt en ukuelig tro på, at den rigtige linseløsning skal være kundens eget valg på et oplyst grundlag.

” I stedet for at fokusere på at ville sælge de nemmeste løsninger, går vi meget op i, at kunden får mulighed for at vælge de rigtige linser. Vi vil ikke være begrænsede i vores udvalg, som mange optikerkæder er, og vi går altid den ekstra mil for at finde den optimale løsning. En del, der tidligere har haft problemer med røde, tørre øjne eller har bygningsfejl, bliver faktisk overraskede over, at en linseløsning overhovedet er en mulighed,” forklarer Steen Guldager.

Natlinser til børn

Et andet af hans specialer er at hjælpe børn og unge til et bedre syn med natlinser, der udelukkende skal bruges, mens man sover.

”En natlinse er formfast, og når man har haft den siddende i natten over, så holder øjet formen den følgende dag, hvor nærsynetheden så ikke mærkes, og man kan se klart uden brug af briller eller linser. Derudover kan en natlinse også reducere væksten af øjeæblet, og nærsynetheden dermed forværres mindst muligt”, siger Steen Guldager og giver et eksempel:

”Med den øgede brug af iPads og mobil ser vi et voksende antal yngre børn med nærsyn. Hvis man i dag har en styrke på -1 som tiårig, kan det udvikle sig til -6 eller -8, når man bliver ældre. Derfor vil vi gerne undgå, at øjet vokser yderligere, og især for børn og unge under 30 er der rigtig gode resultater med natlinser.

Optiker Steen Guldager sætter en ære i at oplyse kunden grundigt om de forskellige kontaktlinser, inden de beslutter sig.