PRESSEMEDDELELSE – Sundhedsstyrelsen: Optikervirksomheder skal følge vores instruks om COVID-19

Optikere lukker for alle ikke-kritiske behandlinger. Kunderne vil dog fortsat have mulighed for at afhente briller og kontaktlinser samt købe kontaktlinsevæske, etc. Sundhedsstyrelsen netop meddelt, at de nye retningslinjer for håndtering af COVID-19 også gælder for optikervirksomheder. Det betyder, at optikere fra i dag den 20. marts og formentligt til og med juni 2020 kun må behandle kritiske patienter.

AF LONE HELLESKOV

Baggrunden er de nye retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen, som beskriver, hvordan sundhedsfaglige virksombeder som tandlæger, fysioterapeuter og nu også optikere skal håndtere COVID-19.

Reglerne betyder bl.a., at optikere ikke må udføre synsundersøgelser eller kontaktlinsekontrol. Dog vil kunderne og patienterne altid have mulighed for at få løst kritiske problemer som fx briller, der er gået i stykker eller generende kontaktlinser.

”Det er drastiske tiltag, som vil få betydning for mange menneskers syn, men i den nuværende situation med coronavirus-epidemi, må vi gøre alt for at beskytte både kunder, patienter og personale,” siger direktør i Optikerforeningen, Per Michael Larsen.

Det er op til de enkelte optikforretninger, i hvilket omfang, de vælger at holde åbent de kommende måneder.

”Nogle butikker vælger at have åbent nogle timer dagligt, mens andre lukke helt og sætter et opslag i døren, som fortæller, hvornår kunderne kan træffe dem eller komme forbi forretningen for at købe fx. kontaktlinser eller kontaktlinsevæske,” fortæller Per Michael Larsen.

Er man i tvivl, om hvad ens optiker kan / ikke kan hjælpe med i den nuværende situation, råder Optikerforeningen til, at man kontakter sin lokale optiker.