Redefinering af refraktion

Forskning1 viser, at 95% af befolkningen har øjne som er mere sensitive end 0.25D. Tilsvarende har standarder for synskorrektion (0.25D) nærmest ikke ændret sig de sidste 150 år, men med Advanced Vision Accuracy (AVA) har Essilor redefineret refraktion.

Oversat og bearbejdet af Katrena Yalda – trade marketer, ESSILOR

VÆRD AT VIDE
Essilor har en mission om at forbedre mennesker liv ved at give dem det bedst mulige syn.
Virksomhedens mange teams af kvalificerede medarbejdere arbejder på at sikre, at Essilor bliver ved med at udvikle og sætte innovative standarder for design af brilleglas.
Det betyder bl.a., at optikere og optometrister i hele verden får mulighed for at tilbyde deres kunder skræddersyede løsninger, der sikrer en optimal synskorrektion.

Essilors forsknings- og udviklingsteam har analyseret mere end 100.000 synsparametre og har på den baggrund kunnet konkludere, at rigtig mange mennesker oplever en forskel i deres syn, hvis de korrigeres med helt ned til 0.01D sammenlignet med det traditionelle styrkespring på 0.25D.
Dette har banet vejen for en opdateret refraktionsmetode, som kan erstatte den mere traditionelle synstest, hvor man afslutter med at prøve den udmålte styrke i en integreret virtuel prøvebrille, og som gør det muligt at tilbyde kunderne den optimale synsløsning.
Advanced Vision Accuracy (AVA) blev lanceret i slutningen af 2019 og giver præcision en helt ny betydning, fordi metoden sætter optikeren i stand til at måle og korrigere med ned til 0.01D i synsprøven.

Advanced Vision Accuracy

De største fordele, der fremhæves ved AVA-processen, er hastighed og præcision, og processen begynder med, at optikeren refraktionerer en kunde ved hjælp af den nye phoropter, Vision-R 800.
Vision-R 800 er banebrydende teknologi, der er indeholdt i et patenteret, automatiseret optisk modul, som drives af digitalt styrede motorer. Teknologien leverer i en og samme måling ændringer i den sfæriske styrke, cylinder og akse, så det er muligt at nå frem til den endelige styrke mere direkte og hurtigere i stedet for at skulle undersøge disse komponenter enkeltvis.
Man kan også bruge Vision-R 800 til en konventionel refraktion i trin af 0.25D, hvilket giver optikere fleksibilitet og mulighed for at skræddersy deres eget program ud fra deres refraktionskompetencer.
Den mere præcise AVA refraktion integreres derefter i et Essilor premium brilleglas med en fordeling, der designes og fremstilles med det højeste niveau af dioptrisk præcision i et brilleglas, så kunden får gavn af det fulde potentiale ved det unikke syn, brilleglassene giver.

I praksis

Modulet erstatter prøvebrillen, så man kan nøjes med et meget mindre og lettere håndterbart phoropterhoved. Modulet kan også betjenes op til syv meter væk, hvilket gør det muligt for optikeren at holde afstand, når synsprøven udføres.
Den hurtigere refraktion betyder, at kunden og optikeren er i kontakt i meget kortere tid, og at fysisk nærhed under synsprøven dermed reduceres, så man ikke behøver at skulle bekymre sig om det.
Det er også nemmere at rengøre og sterilisere phoropterhovedet mellem kundeaftalerne, i stedet for at man skal vaske prøvebrillen efter hvert brug. Dette er et andet fordelagtigt tidsbesparende aspekt, der tager den nuværende sundhedsmæssige situation i betragtning.

En suveræn løsning

Essilor-optiker James Allen fra David Inman Opticians i den britiske by Sheffield fortæller, at AVA har hjulpet hans praksis med at forbedre hele oplevelsen af synsprøver, og gør det muligt for ham at tilbyde kunderne den bedste synsløsning ved at kunne give dem en så nøjagtig styrke.
“Vi har brugt AVA, siden løsningen blev lanceret, og vores kunder er begejstrede for det klare syn, deres nye briller giver. Hele processen starter med en simplificeret synsprøve i form af en række brugervenlige “intelligente tests” og kameraer, der tjekker kundens position, samt elektronisk måling af nærsyn, hvilket gør refraktionsprocessen meget nem,” siger James Allen og tilføjer:
”Kunderne siger, at de føler sig mere behageligt til mode under synsprøven, fordi de kan sidde i en mere naturlig stilling, mens prøven foretages, og ikke bagefter skal have tunge og ufikse prøvebriller på, når styrken skal kontrolleres.”
En væsentlig forandring i den nye phoropter, Vision-R 800, er Essilor innovationen Crystal Liquid Technology, der erstatter de mange linser i den konventionelle phoropter. Vision-R 800 har derved kun to linser, der med en silikonevæske tilpasser sig de forskellige styrker. Det resulterer i en mere behagelig synsprøve for kunden samt mere nøjagtige svar fra kunden.
Udstyret gør det også muligt let at skifte mellem ny og gammel RX, så kunden kan mærke forskellene.
“Kunderne føler sig mindre trætte, fordi de forskellige tests går hurtigere, og fordi forskellene opfattes nemmere, og det betyder, at det bliver nemmere at svare, hvilket giver mere afslappede og gladere kunder. Generelt giver det os en konkurrencemæssig fordel og mulighed for at love vores kunder det mest nøjagtige brilleglas på markedet,” påpeger James Allen.

REFERENCE

1 95% of population more sensitive than 0.25D. Study conducted by Essilor – 146 patients between 18yo and 65yo – Singapore – 2016